Overslaan en naar de inhoud gaan

2013 is eindelijk het jaar van Mobile (Advertising)

Met meer mobieltjes dan mensen op de wereld moest het er een keer van komen. Met de sterke groei van Mobile Advertising in 2013 is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens eMarketer zullen wereldwijd de Mobiele Advertising inkomsten bijna verdubbelen ten opzichte van 2012 naar $ 16.7 miljard in 2013. Inmiddels is in de US het mobiele gedeelte van de totale digitale bestedingen dit jaar gegroeid naar 15%. Dit percentage ligt wereldwijd een fractie lager en de eerlijkheid gebied te zeggen dat de mobile uitgaven maar 3,25% zijn van de totale media advertising uitgaven van ruim $ 517 miljard wereldwijd in 2013. Maar de sterke groei is echt in 2013 ingezet.

related partner content for mobile comes here

Ook bij mobile advertising zijn de mobile ‘search’ inkomsten het grootst. Het is daarom niet verwonderlijk dat Google een indrukwekkende 53% van alle mobile advertising inkomsten wereldwijd naar zich ziet toekomen. Naast search groeien ook de mobile advertising inkomsten van Google’s ‘Youtube’ erg hard.

Het belangrijkste voorbeeld van de sterke groei is de lancering en het immense snelle succes van Facebooks mobile advertising inkomsten. Binnen zeer korte tijd is dit van $ 0 naar een miljarden business gestegen. In een paar kwartalen is het aandeel van mobile advertising inkomsten in Q3 2013 gegroeid naar 49% van de totale advertising inkomsten van Facebook.

Facebook Advertising Revenue ( > 85% Total FB revenue)

Total Advertising Inkomsten

% Mobile

Mobile Advertising Inkomsten

Q4 2012

$ 1.33 B

23%

$ 306 M

Q1 2013

$ 1.25 B

30%

$ 375 M

Q2 2013

$ 1.6 B

41%

$ 656 M

Q3 2013

$ 1.8 B

49%

$ 882 M

Inmiddels heeft Facebook een aandeel van bijna 16% in de totale mobiele advertising inkomsten, samen met Google dus bijna 70% (!) van de totale markt. Dit was een jaar geleden nog 57% toen Facebook een aandeel had van ruim 5% in het totaal.

De groei van het aantal mobiele ad networks, ad exchanges, supply-side platforms en demand-side platforms was enorm de afgelopen jaren en allemaal gingen ze voor een grote schaal (bereik) en de beste - en nieuwste – technologieën. De grenzen tussen deze bedrijven vervagen ook steeds meer en dit maakte de Mobile Advertising industrie steeds complexer.

Daarnaast zien we ook al een tijd een consolidatie slag in de mobile advertising markt. De eerste grote slagen door de overnames van Admob door Google (2009), Quattro door Apple (2010), Admeld door Google (2011) en recentelijk van Jumptap door Millennial Media (2013) en MoPub door Twitter (2013) hebben reeds plaats gevonden. Deze consolidatie slag zal echter nog wel verder doorgaan in 2014.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in