Overslaan en naar de inhoud gaan

Stabilisatie of stilte voor de storm?

Android is in het 3e kwartaal het populairste mobiele platform ondanks een heel klein minnetje van 0,2% dat ze hebben verloren aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dan is er een hele tijd niks en komt BlackBerry met een schamele 3,8%, gevolgd door Microsoft (WindowsPhone) met 3,3%. Dit is een plus van 0,2% en Microsoft is daarmee in absolute getallen de grootste stijger. De hekkensluiter is Symbian. U weet wel van Nokia. met 0,3 procent.

related partner content for mobile comes here

Kapers op de kustDeze cijfers tonen aan dat er een evenwicht lijkt bereikt in mobiele operating systemen. Maar is dat ook zo?
Alweer een tijdje geleden werden de mobiele aspiraties van bijvoorbeeld Ubuntu (gebasseerd op Linux) en Firefox (de bekende vos browser) duidelijk door de introductie van respectievelijk Ubuntu Touch en Firefox OS. Ubuntu Touch heeft als onderscheidend vermogen onder andere de mogelijkheid om vanuit alle hoeken van de smartphone te ‘swipen’ in plaats van alleen links-rechts en boven-onder. Dat biedt allerlei nieuwe mogelijkheden voor interfaces en toepassingen. Zo zou je van de ene naar de andere app kunnen swipen of aan bepaalde hoek bijvoorbeeld een zoekcomponent hangen.

Ook zal Microsoft alles in het werk stellen om zoveel mogelijk marktaandeel te krijgen (of zal ik zeggen kopen). Ze hebben een enorme oorlogskas en straks hopelijk ook een vlotte nieuwe CEO als Steve Ballmer, de vleesgeworden ADHD versie van The American Dream, na 33 jaar eindelijk het veld ruimt.

Een verdere consolidatie is niet echt denkbaar, de kaarten zijn inmiddels wel verdeeld door de overname van Nokia door Microsoft en het gerommel bij BlackBerry dat eerst wel en toen weer niet verkocht was aan Fairfax. Maar juist deze ontwikkelingen maken de marktverdeling weer spannend. Wat gaat BlackBerry eigenlijk doen met de 1 miljard aan investering in het bedrijf door diezelfde Fairfax? Het had aangekondigd geen consumentenproducten meer te maken, maar wie weet bedenken ze zich.

Dat Android marktleider blijft voorlopig is evident. Maar als je kijkt naar de adaptatie van een nieuwe versie van Apples iOS en dat afzet tegen de versies die Android gebruikers op hun grote variëteit aan toestellen hebben, dan is dat precies waar de schoen wringt. De Android gebruiker is te vergelijken met de Windows gebruiker op pc’s. Ze installeren een keer, of liever hebben een pc gekocht met pre-installed Windows versie 7 of 8 en komen daar vervolgens nooit meer aan. Upgraden? wat een onzin, het werkt toch! Hiermee kunnen ontwikkelaars van apps niet echt vooruit. Als ze ontwikkelen voor de nieuwste Android versies, dan sluiten ze daarmee een enorme markt uit. Maar om alles ook backwards-compatible te maken is ook weer een helse klus. Dus wat doe je als ontwikkelaar? Je stapt over op HTLM5.

HTML5De opmars van HTML5 als de heilige graal voor mobiele toepassingen is inmiddels ook alweer aan corrosie onderhevig. Ook hier zijn de mobiele operating systemen de schuldigen, zo het lijkt. Apple heeft met iOS7 een eerste stap gezet in een verdere afdichting van het OS. Er wordt meer en meer aan HTML5 ondersteund, maar het lijkt wel of er ook steeds meer bugs met elke oplevering mee worden geleverd; opzet of natuurlijke ontwikkeling? Ook voor advertising is het het eigen platform aan het promoten waarmee vooral native kan worden gewerkt.

Dit alles maakt het er niet makkelijker op en er zullen nog heel wat stormen razen over dit grillige landschap.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in