Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom het Hunebedbordje niet gaat werken, volgens psycholoog Reint-Jan Renes

Sterker, met deze waarschuwing zullen mensen juist eerder op het hunebed klimmen.
Miniatuurvoorbeeld
Het hunebedbordje
© Screenshot NOS-item
Miniatuurvoorbeeld
Het hunebedbordje
© Screenshot NOS-item

Deze week kwam de NOS met breaking komkommernieuws dat er in Drenthe een verbodsbord bij de hunebedden is geplaatst. Dit moet voorkomen dat de oudste graftomben als klimrekken worden gebruikt.

related partner content for mobile comes here

Maar als we goed naar het bord kijken, gaat dat wel werken? Wordt hier iets anders mee bereikt dan gewild? Als we het Twitter-account van deskundige in gedragsverandering Reint-Jan Renes volgen krijgen we wel een indicatie.

We vroegen hem naar een korte toelichting. Volgens de lector crossmediale publiekscommunicatie roepen dit soort bordjes psychological reactance op. Deze theorie van Brehm (1966) is een van de bekendste over weerstand tegen sociale beïnvloeding. Mensen willen persoonlijke vrijheden behouden en keren zich daarom tegen pogingen die te verbieden. Dit keer dus het klimverbodsbordje

Wat wel dan?

Een ander nadeel aan dat bordje is volgens Renes dat geen duidelijk, aansprekende rationale wordt gegeven waarom er niet op de hunen mag worden geklommen. Mensen zijn er daardoor eerder nieuwsgierig om er toch op te klimmen dan dat ze ervan worden weerhouden.

Renes laat ook weten wat wel helpt bij dit soort verbodscommunicatie. 1) geef een duidelijk aansprekende rationale: ‘Dit is waarom het echt niet kan’. 2) Toon empathie: ‘Sorry hoe leuk het ook is – dat begrijpen wij - maar het kan echt niet’. En 3) bied een alternatief aan: ‘Maar je kan kiezen uit twee leuke andere dingen!’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
HunnieBed

Of zet er een bewaker met een knuppel naast

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in