Verboden voor Rembrandts


Een geduchte nieuwkomer in het marktsegment waarin jij het gevestigde A-merk bent. Dat is nooit leuk. Kijk maar hoe het Rijksmuseum reageerde op de nieuwe Hermitage Amsterdam. Eerst meende toenmalig directeur Ronald de Leeuw dat de Hermitage alleen welkom was in Amsterdam “als ze hun twintig Rembrandts maar thuis laten”. Dat was wel erg onvriendelijk, dus zijn opvolger Wim Pijbes haastte zich dezer dagen om te verklaren dat het nieuwe museum natuurlijk van harte welkom was in Amsterdam, maar, zo kon hij niet laten eraan toe te voegen, “ze moeten geen overzichtstentoonstelling van Rembrandt gaan houden”. Straks gaat iemand anders in Amsterdam Rembrandt ‘verkopen’, dat kan toch zomaar niet?
Het deed me denken aan het recente initiatief om de A-merken te gaan redden van de private label-concurrentie, onder meer door de huismerken voor de rechter te slepen wegens imitatie. Daar lijden de A-merken onder, dat kan toch zomaar niet? Ja, dat kan toch zomaar wel, en het heet de vrije markteconomie. De pijnlijke waarheid is dat de consument niet per ongeluk het goedkopere huismerkproduct koopt, maar doelbewust. Zo gaat dat met merken die hun meerwaarde hebben verloren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar ons Nationaal Museum, dat zelfs met gesloten hoofdgebouw 1,8 miljoen bezoekers per jaar weet te trekken, hoeft toch niet zo te panikeren?
Het lijkt me dat maar weinig toeristen de Nachtwacht en de wereldberoemde werken van Vermeer, Steen et cetera willen missen. Bovendien heeft het Rijksmuseum Jan Willem Sieburgh in huis, de kersverse Marketeer of the Year! Een beetje meer vertrouwen op eigen kracht mag best.
Ik betwijfel ook dat het er straks om gaat wie de meeste Rembrandts heeft. Als er al verdringing op de Amsterdamse museummarkt is, dan zal die toch vooral op het Museumplein (gaan) plaatsvinden, want de meeste toeristen die daar wat uren doorbrengen, gaan niet Stedelijk, Van Gogh en Rijks doen, als ze niet willen bezwijken aan een overdosis tenminste.
Tenslotte lijkt het me schitterend als die twintig Rembrandts eindelijk weer eens in Amsterdam te zien zijn. Een beetje marketer maakt er een partnership van en organiseert met Rijksmuseum, Hermitage, Rembrandthuis, aangevuld met wat privécollecties de grootste, fraaiste Rembrandttentoonstelling die de wereld ooit gezien heeft.
Doen, in plaats van te klagen over concurrentie. Dat is wat een A-merk onderscheidt van de rest.
Daan Remarque, NEEW! innovatie
Klik hier voor meer inspirerende blogs
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid