Overslaan en naar de inhoud gaan

Verboden voor Rembrandts

Als je de enige echte bent in je categorie, is het bloedirritant als een ander bijna hetzelfde gaat doen. Het overkwam het Rijksmuseum,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een geduchte nieuwkomer in het marktsegment waarin jij het gevestigde A-merk bent. Dat is nooit leuk. Kijk maar hoe het Rijksmuseum reageerde op de nieuwe Hermitage Amsterdam. Eerst meende toenmalig directeur Ronald de Leeuw dat de Hermitage alleen welkom was in Amsterdam “als ze hun twintig Rembrandts maar thuis laten”. Dat was wel erg onvriendelijk, dus zijn opvolger Wim Pijbes haastte zich dezer dagen om te verklaren dat het nieuwe museum natuurlijk van harte welkom was in Amsterdam, maar, zo kon hij niet laten eraan toe te voegen, “ze moeten geen overzichtstentoonstelling van Rembrandt gaan houden”. Straks gaat iemand anders in Amsterdam Rembrandt ‘verkopen’, dat kan toch zomaar niet?

related partner content for mobile comes here

Het deed me denken aan het recente initiatief om de A-merken te gaan redden van de private label-concurrentie, onder meer door de huismerken voor de rechter te slepen wegens imitatie. Daar lijden de A-merken onder, dat kan toch zomaar niet? Ja, dat kan toch zomaar wel, en het heet de vrije markteconomie. De pijnlijke waarheid is dat de consument niet per ongeluk het goedkopere huismerkproduct koopt, maar doelbewust. Zo gaat dat met merken die hun meerwaarde hebben verloren.

Maar ons Nationaal Museum, dat zelfs met gesloten hoofdgebouw 1,8 miljoen bezoekers per jaar weet te trekken, hoeft toch niet zo te panikeren?

Het lijkt me dat maar weinig toeristen de Nachtwacht en de wereldberoemde werken van Vermeer, Steen et cetera willen missen. Bovendien heeft het Rijksmuseum Jan Willem Sieburgh in huis, de kersverse Marketeer of the Year! Een beetje meer vertrouwen op eigen kracht mag best.

Ik betwijfel ook dat het er straks om gaat wie de meeste Rembrandts heeft. Als er al verdringing op de Amsterdamse museummarkt is, dan zal die toch vooral op het Museumplein (gaan) plaatsvinden, want de meeste toeristen die daar wat uren doorbrengen, gaan niet Stedelijk, Van Gogh en Rijks doen, als ze niet willen bezwijken aan een overdosis tenminste.

Tenslotte lijkt het me schitterend als die twintig Rembrandts eindelijk weer eens in Amsterdam te zien zijn. Een beetje marketer maakt er een partnership van en organiseert met Rijksmuseum, Hermitage, Rembrandthuis, aangevuld met wat privécollecties de grootste, fraaiste Rembrandttentoonstelling die de wereld ooit gezien heeft.

Doen, in plaats van te klagen over concurrentie. Dat is wat een A-merk onderscheidt van de rest.

, NEEW! innovatie

Klik voor meer inspirerende blogs

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in