Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkhooliganisme kan je merk redden

In het Tijdschrift voor Marketing staat een opmerkelijk artikel. Willy de Graaff, niet de eerste de beste op het gebied van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Porsche is een merk dat heel consistent kleine, innovatieve sportauto’s maakte. Dat deden ze al jaren met veel succes en het merkimago kende associaties als klein, snel en sexy. Toen ging Porsche bijna failliet met die dure tweezitters. Slim en flexibel management zorgde ervoor dat Porsche haar imago liet varen en men zich met de tot Cayenne omgebouwde Volkswagen Touraeg stortte op de toen enorm groeiende emerging markets als Rusland en het Midden Oosten.

related partner content for mobile comes here

Dag imago, hallo omzet! De omzet van de Cayennes liep enorm op omdat de vastgoedhooligans in bovengenoemde streken zeer gecharmeerd waren van het merk Porsche, maar met die kleine negen-elfjes onmogelijk door de woestijn konden komen. Net als bij Louis Vuitton, Prada, Lonsdale en Australian dook een grote, trouwe groep kopers zich op een luxemerk dat daar financieel en qua naamsbekendheid een stuk beter van werd.

Maar dan het imago… Porsche koos ervoor om het bedrijf boven het merk te stellen. Liever het merk herpositioneren aan de wensen van de markt dan een prachtig merk handhaven met een trouwe maar kleine groep afnemers en vervolgens failliet gaan. Een merk is belangrijk, winst is nog belangrijker. : In discussing Cayenne as a business case in 2006, Harvard Business School (HBS) professor Jeffrey Fear, author of Organizing Control, says it is worthwhile for students to ponder “…if by moving into the SUV market did Porsche remain ‘true to brand,’ and what does that mean anyway? How much is the Porsche brand dependent on its roots?” Whatever observers may think, the risk paid off for Porsche: the Cayenne became the German car manufacturer’s best-selling automobile in 2006".

En dan Louis Roederer met hun Cristal Champagne. Mooi merk voor een zeer kleine nichemarkt. En toen kwam rapper Jay-Z. Hij prees de Cristal en de rest werd geschiedenis. Rappers namen hectoliters van het kostbare vocht af tijdens de bling-bling rage begin deze eeuw en de omzetten stegen torenhoog. En wat deed Frederic Rouzaud, managing director van het Champagnehuis? Hij zijn nieuwe klantenschare en het merk werd pardoes in de ban gedaan door deze vermogende hooligans. Ik vraag me af of Louis Roederer daar nu zo blij mee is. Wat denkt u?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in