Overslaan en naar de inhoud gaan

Slechts een derde van de wereldbevolking kijkt uit naar de oude dag

Waarom het veranderen van negatieve percepties ten aanzien van oud worden essentieel is
Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Slechts een derde van de wereldbevolking kijkt uit naar de oude dag
Slechts een derde van de wereldbevolking kijkt uit naar de oude dag

De stijgende levensverwachting en dalende geboortecijfers betekenen dat de wereldbevolking steeds ouder wordt. Naar verwachting zijn er tegen 2050 meer dan twee miljard mensen boven de 60 jaar. Ons latere leven wordt niet gezien als een periode van kansen, maar eerder als een ‘verhaal van achteruitgang’. De negatieve percepties ten aanzien van de oude dag creëren een grote uitdaging. Het is essentieel om onze houding te veranderen als we fundamentele veranderingen willen aanbrengen in hoe we leven, werken en recreëren. Dit vereist actie van overheden, het bedrijfsleven, de media en onszelf. Nú is het moment, want onze eigen toekomst hangt hiervan af.

"Op de vraag “hoe oud is oud?” zegt een 16-24-jarige gemiddeld dat dat begint op je 61e."

De percepties en ervaringen van oud worden verschillen enorm per land, cultuur en leeftijdsgroep. Ze worden onder andere gevormd door de levensverwachting, culturele context en representatie van ouderen in de media. Echter speelt de eigen leeftijd misschien wel de grootste rol. Op de vraag “hoe oud is oud?” zegt een 16-24-jarige gemiddeld dat dat begint op je 61e, terwijl een 55-64-jarige hier de leeftijd van 72 noemt. Over het algemeen wordt ouderdom verkeerd begrepen en komen negatieve percepties ten aanzien van ouder worden niet overeen met de realiteit, met alle gevolgen van dien. 

De negativiteit kan gevoelens van stress, depressie en angst veroorzaken, maar creëert ook terughoudendheid om ons voor te bereiden op dit onvermijdelijke stadium van het leven. Zo hebben we niet goed voor ogen hoeveel geld we moeten sparen om voldoende inkomen te garanderen als we eenmaal stoppen met werken. Hoe dichter we bij de pensioengerechtigde leeftijd komen, hoe beter dit bewustzijn wordt. Maar dan is het misschien al te laat om er iets aan te doen. 

"Onze vergrijzende samenleving creëert, naast de sociale uitdagingen, juist geweldige kansen."

De vooruitgang in levensverwachting is ongetwijfeld één van onze grootste prestaties, maar wel een prestatie waar we de implicaties goed van moeten begrijpen. Zonder dit inzicht zou het groot potentieel van ons latere leven onbenut kunnen blijven en een groot deel van de wereldbevolking verkeerd begrepen of genegeerd kunnen worden door beleidsmakers en marketeers. Onze vergrijzende samenleving creëert, naast de sociale uitdagingen, juist geweldige kansen. En om deze transformatie zo te benaderen, zijn er een aantal belangrijke lessen die de overheid, het bedrijfsleven en wij als individuen moeten meenemen. Eén ding is zeker: het is tijd om belangrijke issues te tackelen, want de stijgende levensverwachting is een feit.  
 

Ipsos voerde in samenwerking met het Centre for Ageing Better onderzoek uit in 30 landen naar de publieke percepties van ouder worden en hoe zij zich voorbereiden op hun latere leven. 


Download het volledige rapport in het Engels hier. 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Anneke

Heel goed dit artikel. Ik voel me eindelijk erkenning. Met mijn leeftijd, mensen schatten mij 20 Jaar jonger als ze me een beetje kennen, is 62 jaar. Maar geen enkel arbeidsbemiddelingsbureau /uitzendbureau neemt je meer aan. Leeftijddiscriminatie is inmiddels ook doorgedrongen in reclamespotjes (vacatures worden zo tegenwoordig kenbaar gemaakt) en radio-praatjes van ondernemers. Dus al aan de voordeur. Laat staan in selectie rondes (achter de voordeur). Zoals gezegd men schat mij jonger. Ik voel me dan ook prima en gezond waarom moet ik verplicht werkloos zijn.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in