Overslaan en naar de inhoud gaan

SKO en Stir kijken naar datafusie

SKO en Stir gaan de komende periode onderzoeken of data uit beide onderzoeksprojecten gefuseerd kunnen worden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit om na te gaan of dat inzicht kan geven in het totale kijkgedrag naar (televisie-)content, crossmediaal bereik van televisiezenders/ programma’s, websites en campagnes. De partijen zullen de komende maand de wensen en eisen van het testproject in kaart brengen en een request for proposal uitsturen naar bedrijven die deze complexe materie kunnen onderzoeken. In eerste instantie betreft het een onderzoek naar de mogelijkheden en een proof of concept.

related partner content for mobile comes here

SKO meet in zijn kijkonderzoek het kijkgedrag via het televisiescherm voor 180 zenders in de Nederlandse huishoudens. Daarnaast rapporteert SKO sinds 2008 over het uitgesteld kijken (via Harddisk, Settop Box of connected TV) via het tv-scherm in de dagelijkse cijfers.

Sinds 2008 wordt er door SKO ook gerapporteerd over het aantal online streamstarts van televisieprogramma’s. Deze resultaten uit het SKO WEB-TV project zijn geen onderdeel van de kijkcijfers en worden apart gerapporteerd.

Sinds 2009 werken en SKO samen door over de maand februari het bereik en contacten van online bekeken televisieprogramma’s te meten in het Stir-panel.

Uit het recente Moving Pictures NL 2011 onderzoek dat in opdracht van SKO werd uitgevoerd, blijkt dat naar schatting zo’n 10% van de minuten gespendeerd aan tv-content via een ander scherm gebeurt dan via een televisiescherm. Dit leidt, in combinatie met de constatering uit de SKO WEB-TV resultaten dat de groei doorzet, tot het besluit een aantal methoden te gaan reviewen die er uiteindelijk toe zouden kunnen leiden dat er ook cijfers gerapporteerd kunnen worden inclusief het via internet kijken naar deze televisiecontent. De datafusie met Stir is het eerste nieuwe project.

Bas de Vos (directeur SKO): 'Nu is het moment aangebroken om vervolgstappen te nemen in het meten van nieuwe vormen van mediagedrag. Deze samenwerking wordt een, zelfs internationaal, uniek project, dat een antwoord kan gaan geven op meerdere vragen die we hebben over het gedrag van de Nederlandse mediaconsument. De samenwerking met Stir is een logische stap omdat onze belangen deels overlappen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in