Prijs en periode
De onderzoekers bekeken onder andere of het veranderen van de prijzen volgens bepaalde vaste patronen en frequenties verloopt. Ze kwamen tot de conclusie dat de meeste prijsverschillen niet zozeer het gevolg zijn van snelle schommelingen, maar van langzame, minder vaak voorkomende prijsbewegingen. Een verrassende uitkomst, gezien de eenzijdige nadruk die er in de meeste onderzoeken ligt op de effecten van spectaculaire kortingsacties.
Een ander opmerkelijk onderzoeksresultaat: prijzencycli en de periodes waarin prijzen elkaar beïnvloeden blijken sterk categorie-afhankelijk. Deze zogeheten ‘categoriecadans’ bij prijsbeslissingen houdt in dat merken van dezelfde producent en/of merken in dezelfde prijsklasse een sterkere mate van coherentie vertonen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDit betekent onder meer dat wanneer het aandeel eigen merken van retailers in een bepaalde categorie afneemt, er een sterkere prijssamenhang optreedt tussen de ‘echte’ merken in die categorie.
Bron: Journal of Marketing Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid