Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijs en periode

Er is nog maar weinig bekend over de rol van periodiciteit bij prijsveranderingen. Nieuw Amerikaans onderzoek biedt verrassende inzichten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderzoekers bekeken onder andere of het veranderen van de prijzen volgens bepaalde vaste patronen en frequenties verloopt. Ze kwamen tot de conclusie dat de meeste prijsverschillen niet zozeer het gevolg zijn van snelle schommelingen, maar van langzame, minder vaak voorkomende prijsbewegingen. Een verrassende uitkomst, gezien de eenzijdige nadruk die er in de meeste onderzoeken ligt op de effecten van spectaculaire kortingsacties.

related partner content for mobile comes here

Een ander opmerkelijk onderzoeksresultaat: prijzencycli en de periodes waarin prijzen elkaar beïnvloeden blijken sterk categorie-afhankelijk. Deze zogeheten ‘categoriecadans’ bij prijsbeslissingen houdt in dat merken van dezelfde producent en/of merken in dezelfde prijsklasse een sterkere mate van coherentie vertonen.

Dit betekent onder meer dat wanneer het aandeel eigen merken van retailers in een bepaalde categorie afneemt, er een sterkere prijssamenhang optreedt tussen de ‘echte’ merken in die categorie.

Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in