Reclame, wat levert het op?


Een retailer ziet een toename van de consumptie en het overstappen van de consument van de concurrentie naar zijn winkel als graadmeter voor het effect van promotionele acties voor een bepaald merk of product. Daarnaast speelt nog het effect van de promotie op de verkoop van andere merken of producten in zijn winkel.
Als deze factoren allemaal positief scoren, wil dat echter nog niet zeggen dat een promotiecampagne winstgevend is. Intensieve reclamecampagnes voor toonaangevende merken leveren in absolute zin vaak wel een (aanzienlijke) omzetverhoging op, omdat ze door hun sterke aantrekkingskracht veel consumenten doen besluiten te switchen naar de betreffende retailer.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar de producenten zijn zich in deze gevallen ook zeer bewust van de kracht van hun merk, en rekenen daarom op zijn minst een deel van de kosten voor de promotie door aan de retailer. Die verkoopt dan wel meer, maar heeft ook hogere kosten.
Bron: Journal of Marketing Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid