Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame, wat levert het op?

Uit onderzoek naar promotionele acties in de retailbranche blijkt dat niet elk aantoonbaar promotie-effect ook werkelijk iets oplevert.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een retailer ziet een toename van de consumptie en het overstappen van de consument van de concurrentie naar zijn winkel als graadmeter voor het effect van promotionele acties voor een bepaald merk of product. Daarnaast speelt nog het effect van de promotie op de verkoop van andere merken of producten in zijn winkel.

related partner content for mobile comes here

Als deze factoren allemaal positief scoren, wil dat echter nog niet zeggen dat een promotiecampagne winstgevend is. Intensieve reclamecampagnes voor toonaangevende merken leveren in absolute zin vaak wel een (aanzienlijke) omzetverhoging op, omdat ze door hun sterke aantrekkingskracht veel consumenten doen besluiten te switchen naar de betreffende retailer.

Maar de producenten zijn zich in deze gevallen ook zeer bewust van de kracht van hun merk, en rekenen daarom op zijn minst een deel van de kosten voor de promotie door aan de retailer. Die verkoopt dan wel meer, maar heeft ook hogere kosten.

Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in