GSK transparant over sponsoring patiëntenclubs


Dat meldt dagblad Trouw. In 2006 gaf GSK wereldwijd zeven miljoen euro aan 300 patiëntenorganisaties in 44 landen. In Nederland sponsorde GSK met 510.000 euro 22 organisaties. De farmaceut zegt maximaal 25 procent te willen financieren van het totaalbedrag dat een patiëntenorganisatie aan sponsoring ontvangt. De limiet is bedoeld om 'de geloofwaardigheid en onafhankelijkheid van patiëntenorganisaties zeker te stellen', aldus GSK. Patiëntengroepen moeten meerdere sponsors zoeken, vindt het bedrijf.
Uit de opgave van GSK blijkt dat het bedrijf samen met Roche Nederland de Osteoporose Stichting gedurende twee jaar sponsort met 35.000 euro per jaar, 7,6 procent van het totale sponsorbudget. Hieruit kan worden afgeleid dat de Osteoporose Stichting in 2006 ruim 460.000 euro ontving aan sponsorgeld.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet grootste aandeel in een sponsorbudget (17 procent) gaf GSK in 2006 aan de Stichting Pulmonale Hypertensie Associatie Nederland, voor patiënten met een zeldzame, progressieve aandoening van de bloedvaten in de longen. Het sponsorbedrag was 6.000 euro.
Het grootste bedrag, meer dan 100.000 euro, gaf GSK vorig jaar aan het Astma Fonds. Dat geld ging vooral naar een meerjarige publiekscampagne van het fonds voor bewustwording van COPD. GSK brengt diverse middelen op de markt voor luchtwegaandoeningen. Het bedrijf is marktleider met het COPD-middel Seretide, waarvoor in 2005 een miljoen recepten werden uitgeschreven (kosten 114 miljoen euro).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid