Overslaan en naar de inhoud gaan

Farmaceut steekt half miljoen in patiëntenclubs

GlaxoSmithKline (GSK) heeft vorige week als eerste farmaceutisch bedrijf in Nederland zijn marketing transparanter gemaakt en zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bedrijf kondigde in juni vorig jaar aan openheid te willen geven over de financiële steun aan patiëntengroepen. In 2006 gaf GSK wereldwijd zeven miljoen euro aan 300 patiëntenorganisaties in 44 landen. In Nederland sponsorde GSK met 510.000 euro 22 organisaties.

related partner content for mobile comes here

Het bedrijf zegt maximaal 25 procent te willen financieren van het totaalbedrag dat een patiëntenorganisatie aan sponsoring ontvangt. De limiet is bedoeld om 'de geloofwaardigheid en onafhankelijkheid van patiëntenorganisaties zeker te stellen', aldus GSK. Patiëntengroepen moeten meerdere sponsors zoeken, vindt het bedrijf.

Begin vorig jaar bleek uit een onderzoek van Trouw dat de farmaceutische sector steeds meer geld steekt in patiëntengroepen. Enkele verenigingen bleken voor meer dan de helft van hun inkomsten afhankelijk te zijn van industriegeld.

Sommige patiëntenorganisaties, zoals de Osteoporose Stichting, wilden bovendien geen openheid geven over de bijdragen van de industrie. Uit de opgave van GSK blijkt dat het bedrijf samen met Roche Nederland de Osteoporose Stichting gedurende twee jaar sponsort met 35.000 euro per jaar, 7,6 procent van het totale sponsorbudget, zo concludeert het dagblad Trouw. Hieruit kan worden afgeleid dat de Osteoporose Stichting in 2006 ruim 460.000 euro ontving aan sponsorgeld.

Het grootste aandeel in een sponsorbudget (17 procent) gaf GSK in 2006 aan de Stichting Pulmonale Hypertensie Associatie Nederland, voor patiënten met een zeldzame, progressieve aandoening van de bloedvaten in de longen. Het sponsorbedrag was 6.000 euro.

Het grootste bedrag, meer dan 100.000 euro, gaf GSK vorig jaar aan het Astma Fonds. Het geld is vooral gebruikt voor een meerjarige publiekscampagne van het fonds voor bewustwording van COPD. GSK brengt diverse middelen op de markt voor luchtwegaandoeningen. Het bedrijf is marktleider met het COPD-middel Seretide, waarvoor in 2005 een miljoen recepten werden uitgeschreven (kosten 114 miljoen euro). Het is voor het eerst dat een farmaceutisch bedrijf via internet aan de samenleving openheid geeft over samenwerking met belangenorganisaties van patiënten.

Iris van Bennekom, directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie, vindt het plaatsen van deze informatie op de website een goede zaak. 'Dit sluit aan bij onze eigen gedragscode sponsoring en fondsenwerving die we hebben opgesteld voor patiëntenorganisaties die gebruik maken van aanvullende fondsen. Daarmee streven wij naar meer openheid over de ontvangst en besteding van sponsorgelden.'

Uitgebreidere informatie is beschikbaar op . GSK wil de informatiesite jaarlijks actualiseren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in