Farmaceut steekt half miljoen in patiëntenclubs


Het bedrijf kondigde in juni vorig jaar aan openheid te willen geven over de financiële steun aan patiëntengroepen. In 2006 gaf GSK wereldwijd zeven miljoen euro aan 300 patiëntenorganisaties in 44 landen. In Nederland sponsorde GSK met 510.000 euro 22 organisaties.
Het bedrijf zegt maximaal 25 procent te willen financieren van het totaalbedrag dat een patiëntenorganisatie aan sponsoring ontvangt. De limiet is bedoeld om 'de geloofwaardigheid en onafhankelijkheid van patiëntenorganisaties zeker te stellen', aldus GSK. Patiëntengroepen moeten meerdere sponsors zoeken, vindt het bedrijf.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBegin vorig jaar bleek uit een onderzoek van Trouw dat de farmaceutische sector steeds meer geld steekt in patiëntengroepen. Enkele verenigingen bleken voor meer dan de helft van hun inkomsten afhankelijk te zijn van industriegeld.
Sommige patiëntenorganisaties, zoals de Osteoporose Stichting, wilden bovendien geen openheid geven over de bijdragen van de industrie. Uit de opgave van GSK blijkt dat het bedrijf samen met Roche Nederland de Osteoporose Stichting gedurende twee jaar sponsort met 35.000 euro per jaar, 7,6 procent van het totale sponsorbudget, zo concludeert het dagblad Trouw. Hieruit kan worden afgeleid dat de Osteoporose Stichting in 2006 ruim 460.000 euro ontving aan sponsorgeld.
Het grootste aandeel in een sponsorbudget (17 procent) gaf GSK in 2006 aan de Stichting Pulmonale Hypertensie Associatie Nederland, voor patiënten met een zeldzame, progressieve aandoening van de bloedvaten in de longen. Het sponsorbedrag was 6.000 euro.
Het grootste bedrag, meer dan 100.000 euro, gaf GSK vorig jaar aan het Astma Fonds. Het geld is vooral gebruikt voor een meerjarige publiekscampagne van het fonds voor bewustwording van COPD. GSK brengt diverse middelen op de markt voor luchtwegaandoeningen. Het bedrijf is marktleider met het COPD-middel Seretide, waarvoor in 2005 een miljoen recepten werden uitgeschreven (kosten 114 miljoen euro). Het is voor het eerst dat een farmaceutisch bedrijf via internet aan de samenleving openheid geeft over samenwerking met belangenorganisaties van patiënten.
Iris van Bennekom, directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie, vindt het plaatsen van deze informatie op de website een goede zaak. 'Dit sluit aan bij onze eigen gedragscode sponsoring en fondsenwerving die we hebben opgesteld voor patiëntenorganisaties die gebruik maken van aanvullende fondsen. Daarmee streven wij naar meer openheid over de ontvangst en besteding van sponsorgelden.'
Uitgebreidere informatie is beschikbaar op www.gsk.nl. GSK wil de informatiesite jaarlijks actualiseren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid