(Onderzoek) Chinezen vinden merken belangrijker


Het nummer 1-merk in de top50 waardevolste Chinese merken is –net als vorig jaar- China Mobile. Het merk heeft een merkwaarde van 50,589 miljoen dollar. Nummers 2 en 3 zijn respectievelijk ICBC en China Construction Bank.
Chinese technologiemerken groeien sterk, aldus de onderzoekers, en Chinese consumenten spenderen meer tijd en geld aan digitale en mobiele merken. Chinese zoekmachines Baidu en Tencent staan op een 4e en 5e plek.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOpvallende merken: Septwolves (mode voor mannen, zie afbeelding), dat het afgelopen jaar een merkwaardestijging van 40 procent noteerde. De merkwaarde van Hainan Airlines groeide met 23 procent, ondanks het feit dat de categorie waarin dit merk zich bevindt, 22 procent daalde.
Chinese merken Lenovo, Tencent en Haier versterken daarnaast ook hun invloed over de grenzen.
Volgens de onderzoekers worden merken voor Chinese consumenten steeds belangrijker, en spelen ze een groeiende rol in de aankoopbeslissingen. Dat betekent dat er kansen liggen voor bedrijven als ze investeren in hun merken, aldus Millward Brown. Merken zouden met speciale strategieën moeten komen om bijvoorbeeld een groter merk te worden in de steden, of een kleiner merk in de grote stedelijke agglomeraties.
De totale waarde van de Top 50 merken daalde dit jaar overigens met 1,6 procent, naar een bedrag van 320,224 miljoen dollar, vergeleken met vorig jaar.
In dit onderzoek is gekeken naar financiële- en bedrijfsresultaten, en zijn 35.000 Chinese consumenten ondervraagd.
Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid