Effie uitgelicht: Unox Boeren Scharrelrookworst
Bol.com en Etcetera ontvingen de gouden Effie voor de case ‘ het vliegwiel van de beste winkel van Nederland’. Bol.com is immers binnen een paar jaar uitgegroeid tot een heel sterk merk en een begrip als het gaat om e-commerce in Nederland. 'Bijna niemand weet nog dat de letters BOL voor Bertelsmann Online stonden, en dat bedoel ik positief', aldus juryvoorzitter Frank Heemskerk in de Adformatie van deze week. Alle prijswinnaars kun je terugvinden op Adformatie.nl.
De case die mij dit jaar echter het meest is bijgebleven, is de Unox Boeren Scharrelrookworstcampagne (Unilever en TBWA/Neboko). Deze case won gisteren een bronzen Effie, maar het is ook gewoon een heel mooi marketingverhaal.
Vacatures
Campagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSenior PR & Communicatie Manager
Bobbery AmsterdamWe hadden in mei van dit jaar in Tijdschrift voor Marketing een interview met de productmanager van Unox, Marieke Bos.
Bos vertelde hoe ze in korte tijd heeft ingegrepen in de keten om diervriendelijker vlees in de rookworst te krijgen. Hier lees je wat ze daar allemaal voor heeft moeten doen (pdf te downloaden als je je als lid geregistreerd hebt op Molblog).
Het is namelijk niet makkelijk om in korte tijd aan veel diervriendelijk vlees te komen, aldus Bos, al helemaal niet als de nieuwe rookworst een verkoopsucces blijkt...
Dat was mede de schuld van TBWA/Neboko, die de taak had om de rookworsten met 2 Beter Leven-sterren (die toch een paar dubbeltjes duurder zijn dan de reguliere worsten), aan de man/vrouw te krijgen.
Alhoewel de creatieven van TBWA in het voortraject heel wat varkentjes hadden geknuffeld, werd besloten om in deze campagne geen varkens te gebruiken. Want Nederlanders eten graag worst, maar nog steeds willen ze niet zien wat er in zo’n worst zit. Maar we hebben wel weer iets met boeren...
De commercial scoorde uiteindelijk boven gemiddeld op alle parameters. En Marieke Bos won afgelopen juni ook nog eens onze Marketingtalent of the Year-award. Al met al een prima jaar voor Unox.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid