Boodschap Movember ondergesneeuwd door commercie


Het Britse bureau Precise analyseerde de Britse campagne. Minder dan 10 procent van de social media mentions over Movember was gerelateerd aan de gezondheidsboodschap van de campagne.
In slechts 17 procent van de blogposts tussen 1 en 125 november werd gesproken over fondsenwerving en donaties.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet doel van Movember is om awareness te creëren en geld in te zamelen voor onderzoek naar prostaatkanker. De Britse opbrengsten gaan naar Prostate Cancer UK.
De social media mentions stegen – in vergelijking met 2011 - met 111 procent tussen 1 en 25 november, naar 1,6 miljoen mentions. De groei is eruit, zo lijkt het: in 2011 was de groei nog 189 procent, en maar liefst 741 procent het jaar ervoor. Volgens de onderzoekers kan dit betekenen dat de alsmaar groeiende commercialisatie een negatieve impact heeft op het sentiment rondom Movember.
De ‘vrienden van Movember’, onder wie Gillette, konden rekenen op weinig aandacht. De associatie van de merken met Movember werd ook vaak negatief beoordeeld.
Precise telde bijna 70.000 blogposts in Groot-Brittannië op 1 november, en een dagelijks gemiddelde van 11.000 mentions. Beroemde supporters als Michael Owen, Stephen Fry, Ricky Gervais, Alan Carr, Jamie Oliver en Richard Branson zorgden voor veel aandacht in social media.
Volgens de onderzoekers komt de boodschap van Movember niet meer goed door vanwege de toenemende commercie, en zijn er tekenen dat het publiek zich hierdoor afkeert van Movember. De onderzoekers adviseren dan ook om volgend jaar de wortels weer op te zoeken en meer aandacht te geven aan het originele doel van de snorrenbeweging.
Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid