Overslaan en naar de inhoud gaan

Netwerken werken net niet

De truc is anders organiseren van het netwerk, net zoals betrokkenheid bij bedrijven zo kan groeien en bloeien. Ik ben een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De truc is anders organiseren van het netwerk, net zoals betrokkenheid bij bedrijven zo kan groeien en bloeien. Ik ben een netwerker, “a business connector” zoals dat zo mooi heet in het Engels. In de afgelopen jaren is mijn netwerk behoorlijk gegroeid. Contacten deed ik op in verschillende regio’s, thema netwerken en vakinhoudelijke verenigingen. Maar relaties bijhouden vind ik lastig. In het dagelijkse netwerken “connect” ik op persoonlijke doelen en actuele behoeftes van mensen die ik beter ken. Door te luisteren, in te leven, linken te leggen en mensen aan elkaar voor te stellen. Het lijkt zo eenvoudig maar schijnt bedriegt. Wat werkt wel en wat werkt niet in netwerken? Hierbij mijn persoonlijke ervaring.

related partner content for mobile comes here

Wat niet werkt
Maandelijkse bijeenkomsten waar je voorafgaand en naderhand geen contact hebt met bezoekers, leden of gasten. Als je een bijeenkomst bezoekt voor de inhoud bezoek je in feite een hoorcollege, een mini masterclass of een inspiratiesessie. De aanleiding en de nadruk ligt op de inhoud. Voorafgaand en naderhand ontmoet je dan hopelijk enkele mensen met wie je zakelijk raakvlakken of potentie hebt. Naast verschillende vormen van fysieke bijeenkomsten zijn er de virtuele netwerken, zoals de leden van de Molblog community, groepen op LinkedIn, gebruikersgroepen waar je digitaal kan netwerken. De crossmedia networking tools zijn in opkomst en de uitdaging is om deze soepel te laten integreren zodat het een aantrekkelijke interactieve stap in het netwerk proces wordt. Persoonlijk zie ik professionele virtuele netwerken als waardevolle en efficiënte groepen waar mensen dezelfde taal spreken, proactief kennis geven en behoeftes delen, maar echt persoonlijk is het niet. Virtueel is leerzaam en fysiek is interactief, maar waar heb ik dan effectief netwerken ervaren? Is het speed daten, open coffee, BNO of een brancheborrel, het antwoord is persoonlijk, En toch wil ik graag delen wat voor mij wel werkt en hoop anderen te inspireren!

Effectief netwerken
Netwerken werkt wanneer je regelmatig contact hebt met elkaar. Door samen een doel te hebben zoals het bijhouden van een website, het testen van nieuwe digitale marketingtools, een case uitwerken, samen een vakglossy uitgeven of een kennisdag organiseren. Door samen een doel te realiseren is er regelmatig contact, leer je elkaar beter kennen en kun je van elkaars kennis en ervaring leren. In de vereniging voor vrouwen in worden leden uitgenodigd actief lid te worden. Er zijn verschillende commissies waar je in kunt participeren. Zo lever je een bijdrage en leer je de leden kennen. Veel actieve leden wisselen van commissie en doen zo steeds weer nieuwe kennissen en ervaringen op. Het model van co-creëren betekent dat de vereniging een actief netwerk is waar je veel waarde krijgt en deze waarde groeit naarmate je je meer inzet. Toen ik mijzelf aanmeldde als lid was dat dan ook de eerste uitnodiging “welkom bij VMC en wordt actief” inmiddels zit ik al vijf jaar in het bestuur en geniet ik er nog steeds van. Het geheim van effectief netwerken is volgens mij het hebben van gemeenschappelijke doelen en continuïteit waarbij delen vermenigvuldigen. Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt!

Professioneel groeien
Het netwerken is voor mij persoonlijk niet alleen een essentieel onderdeel van ondernemerschap maar ook voor persoonlijke groei. Door de professionele ontwikkeling groei je ook als individu. En wat is nu prettiger dan te reflecteren met soortgenoten in je netwerk? Binnen mijn netwerken kan ik delen, kwetsbaar zijn, groeien en bloeien. Het is het resultaat van samen doelen bereiken waardoor je elkaar beter leert kennen en je groeit in vriendschap en vertrouwen. Ik realiseer mij dat dit een persoonlijke behoefte en ervaring is en daarom ben ik heel benieuwd naar hoe jij dit ervaart?

Businesscoach Catriona Ravelli van schreef vorig jaar een boek over , (link) een mooie gids voor wie zich wil oriënteren en ik schreef een . Wil je kennis komen maken met VMC? Dan ben je welkom op de september a.s. in Amsterdam.

P.s. Als corporate rookie stapte ik bijna acht jaar geleden het bedrijfsleven in. Ik startte De Innovatiemakelaar met als doelstelling om als matchmaker te fungeren tussen bedrijfsbehoeftes en aanbieders van slimme en snelle digitale diensten. Terugkijkend moet ik concluderen dat de naam sterk is gebleken maar dat de bedrijfsbehoefte behoorlijk latent is. Intussen heb ik ervaren dat mijn hart meer ligt bij strategie realiseren dan adviseren en verruil ik mogelijk mijn eBusiness Consulting voor een managementpositie. Wat het gaat worden weet ik nu nog niet!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in