Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nederlandse tv promoot op grote schaal alcoholgebruik’

60,8 Procent van in totaal 528 onderzochte programma’s op de Nederlandse tv verwijzen naar alcohol. Bij 80 procent van de verwijzingen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van STAP (Stichting Alcoholpreventie) in samenwerking met de vakgroep Communicatie van de Universiteit van Amsterdam (UvA) naar bij hoeveel tv-programma's er sprake is van een verwijzing naar alcohol.

related partner content for mobile comes here

De meest voorkomende verwijzing is dat je op tv mensen alcohol ziet drinken (bij 6 van de 10 verwijzingen naar alcohol). Bij 81 programma's was er mogelijk sprake van sponsoring omdat specifieke merknamen van alcoholhoudende dranken duidelijk leesbaar in beeld waren. In totaal zijn 988 verwijzingen in de 528 onderzochte programma's aangetroffen. Op de drie publieke zenders (Nederland 1, 2 en 3) kwamen in 1 week 167 verwijzingen naar alcohol voor en op de zeven commerciële zenders (RTL4, RTL5, SBS6, Yorin, V8, Net5 en Veronica) 821. In de onderzochte sportprogramma's en de fictieprogramma's (soaps, dramaseries en films) komen relatief de meeste verwijzingen voor naar alcohol (respectievelijk in 80 en 75 procent van de programma's). In kinderprogramma's werden de minste verwijzingen naar alcohol aangetroffen.

Bij ‘slechts’ 9,2 procent van de verwijzingen naar alcohol worden ook negatieve aspecten van alcoholgebruik in beeld gebracht. De positieve uitingen hebben betrekking op de smaak van alcohol, het ontspannende effect, gezelligheid en verleiding en seksueel contact.

Het onderzoek naar 'alcohol op tv' is uitgevoerd in september en oktober 2002. Volgens prof. Peter Neijens en dr. Bas van den Putte van de UvA is het onderzoek 'Verborgen Alcoholreclame' het eerste onderzoek dat inzicht geeft in het beeld van 'alcohol' op de Nederlandse televisie. Neijens en van den Putte: Het kan niet worden uitgesloten dat het vele voorkomen van alcohol op tv een gering effect op alcoholmisbruik heeft. Maar bewijzen daarvoor ontbreken.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in