Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nederlandse techbedrijven moeten groter denken’

De Nederlandse techbedrijven laten zich nog te veel beperken door de grenzen van het lokale ecosysteem. Ze moeten gaan handelen als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit meldt ABN Amro in haar vanochtend gepubliceerde TMT-rapport over de techmarkt. Hoewel Nederland een goede kweekvijver is voor innovatieve start-ups speelt de Nederlandse TMT-sector internationaal geen rol van betekenis. Amsterdam is nog geen cluster waar TMT-bedrijven zich massaal vestigen. 

Groeifase
Het ontbreken van een cluster heeft volgens ABN Amro invloed op de innovatiekracht van de branche en het groeipotentieel van startende bedrijven. Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN Amro: ‘Slechts weinig Nederlandse TMT-start-ups slagen erin uit te groeien tot multinationals die de concurrentie met buitenlandse partijen kunnen aangaan. In de startfase van bedrijven is doorgaans voldoende investeringsgeld beschikbaar. In de groeifase is het voor TMT-bedrijven veel moeilijker hun weg te vinden in netwerken van andere TMT-ondernemers en naar investeerders.’

Tech-nomaden
Het is volgens Peters belangrijk de start-up-cultuur verder te omarmen, ook in latere levensfases. ‘De nieuwe tech-ondernemers zijn feitelijk tech-nomaden voor wie de wereld het speelveld is. Zij bouwen hun bedrijven op de internationale platformen die het internet te bieden heeft. In aangrenzende landen en in de rest van Europa bevindt zich een enorme markt, waarin alle ruimte is om te groeien en tech-investeerders op zoek zijn naar nieuwe interessante bedrijven. ABN Amro wil extra inzetten op het ondersteunen van tech-nomaden.’

Nederlandse handelsgeest
De bank benadrukt dat de Nederlandse handelsgeest ook in de virtuele wereld een kracht is. ‘Nederland is sterk in cloud platforms, financiële innovatie (betalingen), ticketing, e-commerce en travel-boekingen. De Nederlandse thuismarkt is erg geschikt voor het ontstaan van innovaties. Er is een goede digitale infrastructuur en de Nederlandse consument is enorm techminded. Dat maakt Nederland een goede testmarkt voor nieuwe en bestaande internetdiensten.’
 

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in