Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander herkent keurmerken voeding niet

75 procent van de Nederlanders weet niet waar de verschillende keurmerken op voedingsmiddelen voor staan. Dit blijkt uit een onderzoek dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten waren vorig jaar nog een stuk bekender met de keurmerken: 54 procent had toen geen idee waar de merken voor staan, een verschil van 21 procent.

related partner content for mobile comes here

In de voedingsmiddelenindustrie zijn veel keurmerken in omloop. Doel van deze keurmerken is de consument juist te helpen bij de aankoopbeslissing, maar de resultaten laten zien dat men hierin de plank misslaat.

Consumenten letten echter nog steeds op keurmerken wanneer ze boodschappen doen. 24 procent geeft aan goed op keurmerken te letten als ze eten kopen; dit was 29 procent in 2010.

Maar liefst 85 procent vindt het goed dat er keurmerken zijn. Maar het vertrouwen in keurmerken is sterk gedaald in vergelijking met vorig jaar. Zo heeft in 2011 slechts 30 procent van de ondervraagden vertrouwen in keurmerken, terwijl dit vorig jaar nog 43 procent was.

Teveel keurmerken

Ook vinden consumenten in 2011 vaker dat de keurmerken op elkaar lijken dan vorig jaar; respectievelijk 65 procent tegen 41 procent in 2010. 60 procent van de respondenten vindt dat er te veel keurmerken zijn, tegen 46 procent in 2010. Bovendien vindt men vaker dat er geen duidelijke informatie over de keurmerken wordt verstrekt; 75 procent tegen 54 procent. De onderzoekers concluderen dan ook dat op dit moment keurmerken nog weinig toe voegen; ze scheppen juist verwarring.

Er ligt wel een groot potentieel voor voedselkeurmerken, zo zegt Marketresponse. Consumenten hebben duidelijk behoefte aan meer, en dan vooral heldere, informatie over de betekenis van een keurmerk.

Voedselkeurmerken moeten zich beter onderscheiden en een duidelijker gezicht krijgen. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn wat een consument van dat voedingsproduct mag verwachten. Alleen dan kunnen de keurmerken van waarde zijn en de consument daadwerkelijk helpen in het beslissingsproces voor een gezonder eetpatroon.

De onderzoekers pleiten ervoor dat aanbieders hun krachten bundelen en gaan samenwerken.

In maart 2011 hebben Stichting ‘Ik kies bewust’ en Albert Heijn een eerste stap gezet. Het nieuwe Voedselkeuzelogo is een samenvoeging van het Keuze Klavertje van Albert Heijn en het Ik Kies Bewust-logo. De komende 2 jaar zullen de oude logo’s van de verpakkingen verdwijnen.

MarketResponse ondervroeg 501 Nederlanders in de leeftijd 18 jaar en ouder in 2011. Het steekproefkader bestond uit deelnemers van De Onderzoek Groep.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in