'Mobile Marketing gaat niet over mobiele apparaten, maar om mobiel gedrag'
In workshops en sessies benoemd ik de term 'Mobile Marketing' altijd als 'Alle marketing activiteiten via mobile devices'. Het is echter af te vragen of deze noemer nog geheel op gaat. Tablets zijn tegenwoordig vaak net zo honkvast als de pc en wordt voor een groot deel op de bank gebruikt. Door nieuwe hybride pc's van Windows 8 (bijv. Samsung Ativ Q draaiende op Windows 8 én Android) is het al helemaal lastig om het verschil tussen pc en mobiel te zien. Gebruiks momenten zijn niet meer het beste criteria om mobiel of pc te onderscheiden. Mobile gaat niet meer over schermen of soort devices, maar om gedrag.
In een discussie op Linkedin gaf Vincent Koopmans (Design Director mobtzu/ founder Mighty Mobile) zijn visie: "Gebruiksmomenten definiëren wat mij betreft niet een categorie. De capabiliteit van een product definieert dat. Een "traditionele" laptop is niet context aware, met andere woorden. Een laptop heeft in de meeste gevallen niet de sensoren die een mobile phone/ phablet heeft en wordt daarom niet als een "mobile" device gezien. Met de komst van de hybride vormen van tablets/notebooks zal dat in de toekomst wellicht veranderen.."
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDoor de extreme snelle ontwikkelingen in hardware en software (denk ook aan Google Glass, iWatch en Cai-Fi) vervaagd het onderscheid tussen mobile en wired devices dus snel en met de komst van oa Android koelkasten kunnen we op gebied van software of software platformen ook al niet het verschil maken.
Wat al deze apparaten wel gemeenschappelijk hebben is dat zij allen worden gebruikt door de consument. Deze weet steeds sneller tussen al deze devices en platformen te schakelen, terwijl al deze aparaten ook steeds meer met elkaar verbonden zijn. Merken zullen als een kameleon net zo snel als de consument hun boodschap en toegevoegde waarde hierop moeten aanpassen.
Mobile Marketing zal hierdoor steeds meer gaan over hoe je als merk op responsieve wijze op het gedrag van de consument kan inspelen ipv op het daadwerkelijke device.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid