Overslaan en naar de inhoud gaan

De alchemie van de duurzaamheid

De verwoede pogingen van bedrijven en overheden om de overgang naar een duurzame economie te realiseren, lijken soms op het werk van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens het Wissels Omzetten dat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) afgelopen week uitbracht, is “onze economie is niet op duurzame leest geschoeid, dat maakt ons kwetsbaar.” Het PBL benoemt grondstoffenschaarste, klimaat en biodiversiteit als problemen die niet op een klassieke manier op te lossen zijn. Gek genoeg zegt het planbureau in de verantwoording dat er geen analyse is gedaan van de economische kansen die verduurzaming biedt, maar uit de tekst van het rapport blijkt dat het met name de economische argumenten zijn die de doorslag moeten geven voor een doorbraak. “Het lot van de ijsbeer motiveert slechts een minderheid.”

related partner content for mobile comes here

Het besef dat we niet oneindig kunnen doorgaan met een economisch systeem dringt inmiddels breed door, maar hoe maak je goud uit lood? Hoe verander je een vastgelopen model in een nieuwe werkelijkheid? Van het huidige regeringsbeleid moeten we het niet hebben, merkt het PBL op. Op het gebied van energie loopt Nederland ver achter de duurzame toverkunsten van de rest van Europa aan, maar op andere terreinen liggen nog kansen genoeg.

Verandering van onderaf

Het is niet moeilijk te zien dat de verandering van onderaf komt, van ondernemers die op geheel eigen wijze de ingredienten van hun bedrijfsvoering opnieuw gaan mengen. Van bedrijven die niet alleen korte termijn-winstbejag in de ketel van hun businessmodel gooien, maar ook een flinke dosis milieubescherming, lange termijnvisie, sociale rechtvaardigheid en een snufje idealisme.

Het zijn deze ondernemende alchemisten die met hun experimenten op het spoor zijn van een duurzame samenleving. Natuurlijk lopen de meeste proeven uit op een . Af en toe explodeert er een duurzaam initiatief, of blijkt een recept niet kopieerbaar. En daarom wordt er soms smalend over deze pioniers gesproken, alsof het kwakzalvers en charlatans zijn.

Nieuwe Business Modellen

Verstandiger is het om te leren van de successen en mislukkingen van deze ondernemers. Wat zijn de kenmerken van duurzaam succes? Hoe kan het dat de besten erin slagen een rendabel bedrijf op te bouwen zonder de aarde uit te putten? Banken en krijgen miljarden aan overheidssteun, maar hoe doen deze voorlopers zaken zonder subsidie te krijgen?

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen naar Nieuwe Business Modellen blijkt dat duurzame pioniers op enkele essentiele punten verschillen van traditionele bedrijven. Samenwerking, het niet langer heilig verklaren van bezit, alternatieve betaalmiddelen en persoonlijke betrokkenheid zijn daar in. De komende jaren zal onzekere alchemie van de duurzame economie langzaamaan veranderen in onderbouwde bedrijfsmodellen.

Op 28 juni is er in Nijmegen een over Nieuwe Business Modellen. MVO Nederland is erbij en volgt de ontwikkelingen op de voet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in