Overslaan en naar de inhoud gaan

Cannes we make it: Reclame en media nader tot elkaar

Tijdens de Cannes Lion Awards kon men vanuit diverse perspectieven opmerken dat het speelveld tussen reclame- en mediabureaus flink in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens de Cannes Lion Awards kon men vanuit diverse perspectieven opmerken dat het speelveld tussen reclame- en mediabureaus flink in beweging is. Zo ging Ogilvy er tijdens de awardshow met de Grand Prix Media Lion vandoor (DELA case) en maakte Gareth Kay, Chief Strategy Officer van Goodby, Silverstein and Partners, in een interview duidelijk dat het afstoten van de mediatak het stomste is wat de reclamebranche zichzelf heeft aangedaan. Met de in Cannes opgedane ervaring en inspiratie op zak heerst de vraag: Welke kant beweegt het vak zich op?

related partner content for mobile comes here

Op voorhand kan worden gesteld dat bureaus die niet actief op zoek gaan naar een nieuwe propositie uitgesloten zijn van succes. Een groeiende behoefte van de adverteerder vormt hiervoor de aanleiding: meer dan ooit vragen zij hun reclame- of mediabureau om een aanpak die zowel in de creatieve- als in de mediabehoefte voorziet. Doorgevoerde bezuinigingen, welke vooral de marcomafdelingen van de industrie lijken te raken, zorgen er bij de adverteerder voor dat er een gering aantal mensen in staat wordt gesteld om het aansturingproces met diverse bureaus te begeleiden. Wat resulteert in de wens om verschillende activiteiten bij één bureau onder te brengen. In Cannes pleitten experts als Gareth Kay en Keith Reinhard (CEO DDB Worldwide) dan ook dat reclamebureaus een survivalstrategie moeten inzetten waarbinnen zij meer kennis van mediagebruik verkrijgen. Wat gebeurt er als dit advies wordt opgevolgd en reclamebureaus en masse mediastrategie gaan aanbieden? Nemen de mediabureaus dan gezamenlijk de sprong naar creatie? Cannes zet deze ontwikkeling in ieder geval op de agenda en roept op de eerste voorbeelden daarvan nauwgezet te gaan volgen.

Onze Cannes take out luidt: Zodra reclamebureaus media-advies gaan verkopen, nemen mediabureaus ongetwijfeld op hun beurt de creatieve rol op zich.

Eens of oneens?

Rianne de Vries en Oscar den Ouden
Contentspecialisten bij Mediaxplain*

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in