Statistiques des Cannes Lions


Het reclamefeest der reclamefeesten gaat beginnen. Ook dit jaar volgen wij Cannes Lions 2013 (16-22 juni) op de voet. Ondergetekenden zijn zondagochtend vroeg gearriveerd, de perskaarten zijn opgehaald, we zijn er klaar voor.
Cannes groeit
Het aantal inzendingen voor Cannes Lions is dit jaar met 4,3 procent gestegen, van 34.301 naar 35.765. Het aantal Nederlandse inzendingen ging van 517 in 2012 naar 536 (+19) en steeg met 3,7 procent. Ongeveer ‘marktconform’ dus.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Nederlandse inzendingen
Gekeken naar het aantal Nederlandse inzendingen in de afzonderlijke categorieën, vallen er een aantal dingen op.
Het aantal inzendingen in de categorie Promo & Activation is spectaculair gestegen van 46 naar 91 stuks, een verdubbeling. (In 2012 won Nederland 3 Leeuwen in deze categorie.)
In de categorie PR steeg het aantal inzendingen van 20 naar 37 stuks. (Eén Leeuw in 2012.)
In de categorie Design steeg het aantal inzendingen van 19 naar 32 stuks. (Geen awards vorig jaar.)
De relatief nieuwe categorie Branded Content & Entertainment (geïntroduceerd in 2012) had in 2013 ook veel meer Nederlandse inzendingen dan vorig jaar: van 9 naar 19.
In de in 2013 geïntroduceerde categorie Innovation, zond Nederland 8 cases in. Eerder werd al bekend dat Nederland hier één shortlistvermelding mocht vieren, namelijk Ballantine’s tshirtOS.
Dalingen
Een dramatische daling in het aantal Nederlandse inzendingen, vinden we dit jaar in de categorie Film. Die ging terug van 86 naar 55, ruim een derde minder. (Vorig jaar won Nederland één Leeuw in deze categorie.) In Film Craft halveerde het aantal Nederlandse inzendingen ten opzichte van vorig jaar: van 30 naar 15.
Verhoudingsgewijs laat Nederland in de categorie Radio de sterkste daling in het aantal inzendingen zien. Vorig jaar waren dat er nog 23, dit jaar 8: min 65 procent. (Nederland had vorig jaar geen successen te vieren in deze categorie.)
Opmerkelijk is dat de voor Nederland succesvolle categorie Cyber 12 minder inzendingen kent dan vorig jaar, van 80 naar 68. Nederland won van 2008 tot en met 2012 respectievelijk 3, 3, 2, 3 en zelfs 6 Leeuwen. Ook in de categorie Mobile zond Nederland minder in. Vorig jaar nog 25, dit jaar 18 stuks.
Aantal Nederlandse inzendingen en awards
Jaar Inzendingen Awards
2009 406 14
2010 439 16
2011 494 22
2012 517 17
2013 536 ?
Publicatie shortlists
Zondag 09:00: Direct en Promo & Activation (twee categorieën)
Zondag 15:00: Creative Effectiveness en PR (twee categorieën)
Maandag 09:00 Media, Mobile, Outdoor en Press (vier categorieën)
Dinsdag 09:00: Cyber, Design en Radio (drie categorieën)
Donderdag 15:00: Film
Vrijdag 09:00: Branded contendt & Entertainment, Film Craft en Titanium & Integrated (drie categorieën)
Publicatie awards
Maandag:
Creative effectiveness
PR
Direct
Promo & Activation
Dinsdag:
Mobile
Media
Innovation
Outdoor
Woensdag:
Press
Radio
Cyber
Design
Zaterdag:
Titanium & Integrated
Film Craft
Branded contendt & Entertainment
Film
Cordialement, hartelijke groet uit Cannes,
Nils Adriaans en Roderick Mirande
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid