Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoeveel omzet mis ik zonder mobiele strategie?

Terwijl uw team hard werkt aan traffic, content en conversie-optimalisatie, lijkt het vechten tegen de bierkaai. Ervaringen van Connect…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Stel: u richt zich op (paid en non-paid) zoekverkeer via zoekmachines, hierbij is Adwords de meest gebruikte manier om online marketing in te zetten. Echter, begin 2013 kondigde Google Adwords geoptimaliseerd campagnes aan. Kort uitgelegd: uw advertenties worden getoond op pc, tablet én smartphone. Dit kunt u niet meer uitzetten, alleen het aanbod kunt u per device aanpassen. Daarbij komt dat Google strafpunten gaat geven indien u geen voor mobiel geoptimaliseerde website heeft (lees: lange laadtijden, slechte user experience).

related partner content for mobile comes here

Voelt u hem al? Anders zet ik de mobiele cijfers nog even op een rijtje:

25% van het zoekverkeer via Google gaat naar tablets (15%) en smartphones (10%)
42% van de emails wordt geopend op smartphones (emailstats.nl)
60% van Twitter gebruik is mobiel (interview Tony Wang)
60% van Facebook gebruik is mobiel (Cijfers Facebook)
25% van volledige internet gebruik is mobiel in 2014 (Internet Trends, Mary Meeker)

Nu begrijp ik dat u deze cijfers wellicht zelf nog niet merkt. Het kan namelijk ook zijn dat mobiele bezoekers bovenop uw normale webbezoek binnenkomt, echter is dit vaak met één opslag niet te zien aan de analyti-cijfers. Het verkeer van mobiele devices wordt meegenomen in uw standaard verkeercijfers. U moet dus in analytics het verkeer gaan onderscheiden. Doelconversies kunt u ook onderscheiden per device.

Stel dat u een business case moet maken voor uw mobiele strategie. Uw bekijkt via analytics in hoeverre het aandeel van mobiel verkeer de afgelopen 12 maanden is toegenomen. Bij veel partijen was het aandeel mobiel verkeer in Q1 2012 nog zo’n 6%, maar tegenwoordig 15-20%.

Het is niet hoger wiskunde, maar voor uw directie kunt u vast wel het sommetje maken, zeker als internet een belangrijke business voor u is. Let wel op: conversie op smartphones zijn sterk afhankelijk van de user experience en mobile customer journey. Veel partijen vinden het nog lastig om een (even) hoge conversie op smartphones te realiseren, ze zijn er wel. Zie de Greetz case als voorbeeld. Tablets laten vrij snel na optimalisatie hoge conversie zien. Smartphone zijn voornamelijk voor sharing, informatie, prijsvergelijker op locatie erg belangrijk. Ik hoop dat deze cijfers een goed beeld geven van de potentie van mobiel internet voor uw organisatie. Voor elke case is het weer anders, afhankelijk van de business waar u in zit en voor welke (technische) implementatie u kiest.

Kijk voor meer mobiel nieuws op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in