In vijf stappen naar social media-volwassenheid


Het onderzoeksbureau ondervroeg 95 multinationals over hun social mediastrategie. Alle bedrijven zeggen in een veranderingsproces te zitten, waarbij ze hun bronnen, vaardigheden, tools en cultuur grondig aan het herzien zijn. Dit social media implementatieproces bevat vijf stadia en wordt door Forrester het proces van ‘social maturity’ genoemd.
Slapend
Een op de vijf bedrijven bevindt zich nog in de eerste, de ‘slapende’ fase. Aan de andere kant van de lijn bevinden zich de early adopters (20 procent), die bekijken hoe ze de bestaande social media applicaties verder kunnen optimaliseren (zoals Starbucks). Het proces eindigt bij de innovators, de bedrijven die zich inmiddels hebben ontwikkeld tot een ‘social mature’ organisatie (zoals Dell en Zappos)
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWat kunnen we hiermee? Forrester analist Sean Corcoran: ‘Als je de hype rond social media moet geloven, lijkt het alsof je met het openen van een Facebook-account gelijk je traditionele advertisingkanalen kunt sluiten. Alsof al je consumenten en masse alleen nog maar social media-tools zouden gebruiken. In werkelijkheid bevindt social media zich in een pril stadium, en vergt het heel veel werk.’
De rest van het onderzoek is terug te lezen in de nieuwste editie van het boek Groundswell, dat binnenkort verschijnt.<
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid