Overslaan en naar de inhoud gaan

Een beukennoot voor een betere wereld

Een betere wereld begint bij jezelf. En toch voelt het soms alsof het geen klap uitmaakt wat jij als individu doet. Het is de beweegreden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een betere wereld begint bij jezelf. En toch voelt het soms alsof het geen klap uitmaakt wat jij als individu doet. Het is de beweegreden van veel teveel mensen om te verstarren in oud gedrag terwijl nieuw gedrag op zoveel gebieden meer kan lonen. Maar hoe krijg je dat over de Bühne? Egon de Bruin combineert zijn achtergrond als psycholoog met zijn wens om duurzaam consumeren te bevorderen en richtte vorig jaar Treemagotchi op: een online bundeling van nuttige kennis en zinnige acties. In drie maanden tijd werkten 16.000 mensen samen aan meer dan 80.000 acties. Pilot geslaagd. Afgelopen donderdag is versie 2.0 gelanceerd.

related partner content for mobile comes here

Vroeger moest je de straat op om handtekeningen te verzamelen en werd nog ouderwets massaal gedemonstreerd. Tegenwoordig zijn grote groepen alleen nog op de been te krijgen voor de Dolle Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Desondanks is de kracht van de massa groter dan ooit. Met internet, blogs, twitter en social media is de stem van de consument steeds luider geworden. Maar ook meer versnipperd. Wie die online stemmen weet te bundelen kan ook offline groot verschil maken. En dat is de basis van Treemagotchi.

Treemagotchi combineert kennisoverdracht en – activering met een (zichtbare) netwerkcomponent. Wie zich aanmeldt bij Treemagotchi, krijgt één beukennoot. Daarmee plant je je eigen digitale boom. Die boom groeit als je meedoet aan panklare duurzame acties, variërend van het invullen van enquêtes tot het opzeggen van de telefoongids. Elke twee weken krijg je een oproep om een online actie uit te voeren. Met een paar keer klikken ben je klaar. En als je meer wilt doen kan dat ook. Het klinkt misschien kinderachtig, maar de digitale schouderklop in de vorm van nog meer beukennoten helpt daarbij. Net als de mogelijkheid om je boom te showen op hyves, facebook of je eigen website en de bomen van je vrienden uitnodigen in jouw bos.

Treemagotchi is op theorieën van gedragsverandering geschoeid die met name in de gezondheidspsychologie zijn ontwikkeld en toegepast. In plaats van een lineair verband tussen Kennis, Houding en Gedrag, ziet Egon De Bruin meer in het model van Greenhill & Horne: waarbij de keuzes van het individu langs de assen Willing, Able & Seduced lopen, maar waar de invloed van de groep of gemeenschap ook nadrukkelijk op waarde wordt geschat.

Of het ligt aan het stevige theoretische raamwerk, de creatieve achterban of de aantrekkelijke visualisatie: Treemagotchi is een succes dat breder strekt dan een eenmalige lobby voor een goed doel. Deelnemers aan de pilot geven in onderzoek aan zich meer bewust te zijn van de invloed van hun gedrag (96%). 59% zegt een aantal dingen echt anders te doen. De combinatie van informatie en activatie werkt.

De bundeling van acties helpt. Er zijn zoveel goede initiatieven, ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Als Treemagotchi slaagt, zien we bossen vol goede initiatieven. En kunnen we daar stap voor stap, boom voor boom, een bijdrage aan leveren. Ga vooral ook eens kijken. Ik heb er speciaal voor opgezet: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in