Overslaan en naar de inhoud gaan

De Wilde's Wereld: De ultieme niche

Eduard de Wilde heeft een maandelijkse column in het Tijdschrift voor Marketing. Het is deze maand zijn beurt om ook op MolBlog te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

heeft een maandelijkse column in het Tijdschrift voor Marketing. Het is deze maand zijn beurt om ook op MolBlog te verschijnen.

related partner content for mobile comes here

Dit schreef hij voor het maartnummer:

Het laaghangend fruit op internet hing in de breedte en is inmiddels geplukt. Noem het maar de horizontale toepassingen. Zoals Google, Amazon, Bol.com, Hyves et cetera. Allemaal sites die zich richten op een groot publiek met een generiek aanbod.

De toekomst is nu aan het verticale fruit. Zeg maar de pruimen die iets hoger in de boom hangen en waar je een trapje voor nodig hebt om het te kunnen plukken. Als je te lang wacht, valt het uit zichzelf en gaan de aaseters ermee aan de slag.

Links en rechts zie je de verticale toepassingen opkomen. Zoekmachines gespecialiseerd in onderwerpen of branches zoals en .

Boekhandels die zich richten op een onderwerp en daar alles van bieden, zoals Golfboeken.nl of - mijn favoriet - visoliepillen op .

Hoe veel langer kan de tail worden?

Er komen ook steeds meer social-networkingsites die zich specialiseren in een doelgroep. Zoals een datingsite voor mooie mensen.

In Nederland noemen ze die , in Amerika gaan ze een stap verder: .

Nogal gedurfd om schoonheid te zien als een bepalend aspect in de doorontwikkeling van de mensheid.

Het biedt in ieder geval ruimte voor een datingsite voor lelijke mensen: Lelijkemensen.com.

Deze naam is al door iemand geclaimd, maar hij heeft zijn concept nog niet geïntroduceerd. Het domein Lelijkemensen.us lijkt me overigens beter en is nog vrij! Succesvolle mensen ontmoeten elkaar op en : work hard en play hard... Invitation only. Lekker netwerken in je eigen kringetje.

De volgende stap zullen de multidimensionale niches gaan vormen. Waarbij de huidige verticale niches dwars doorsneden worden door een andere variabelen. Dus succesvolle homo's, of lelijke ondernemers, of...

En waar eindigt deze ontwikkeling? Bij mezelf natuurlijk. Ik vorm de ultieme niche. En ik hoef er niets voor te doen, me nergens bij aan te sluiten.

Ik hoef alleen maar 's ochtends op te staan, in de spiegel te kijken en gelukkig te zijn met weer een dag met mijzelf.

Eduard de Wilde is zelfstandig E-commerce en multichannel consultant. En oprichter van golfers4golfers.nl.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in