Overslaan en naar de inhoud gaan

Cruijff goed voor Internal Branding Ajax

'Geest van Cruijff waart rond in Arena', kopte "De Volkskrant" zaterdag. De man moet nog beginnen in zijn ongedefinieerde functie, maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hier kan geen Internal Branding-traject tegenop. Of toch?

related partner content for mobile comes here

Veel organisaties hebben van nature een bezielde kern van waaruit ze opereren. Vaak gaat het dan om kleinere bedrijven; een winkel, een restaurant of een hotelletje. Ook bij grote bedrijven kom je nog wel tegen dat die oorspronkelijke bedoeling in de makt ook wezenlijk is voor de cultuur van de organisatie. Vaak gaat het dan om bedrijven waar de oprichter(sfamilie) nog zijn stempel drukt.

Je zou misschien wel kunnen zeggen dat Internal Branding van pas komt, bij gebrek aan een bezielde leidersfiguur. Maar zou zo'n figuur ook zijn te creëren? Zeg maar, een Johan Cruijff. Maar dan eentje die je in eigen hand kunt houden?

Fidel Castro creëerde voor Cuba ooit een iconische figuur die wel iets weg had van de historische Ché Guevara, maar de voormalige strijdmakker van Castro groeide in de zorgvuldig geregisseerde verhalen uit tot de ultieme belichaming van alles waar de Cubaanse revolutie voor staat. Ché's portret hangt overal. Mensen moeten zijn verhaal en zijn drijfveren bestuderen. En leven.

CEO Phil Knight creëerde voor Nike ooit een iconische figuur die wel iets weg had van de historische Bill Bowerman, maar de voormalige hardloopcoach en business partner van het eerste uur van Knight, groeide in de zorgvuldig geregisseerde verhalen uit tot de ultieme belichaming van alles waar Nike voor staat. Bowerman's portret hangt overal. Mensen moeten zijn verhaal en zijn drijfveren bestuderen. En leven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in