Overslaan en naar de inhoud gaan

Master in Imagineering

De term 'imagineering' wordt tegenwoordig steeds vaker genoemd. Soms als een opzichzelfstaande nieuwe denkwijze, soms in combinatie met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ter verduidelijking van de term 'Imagineering' allereerst een engelse uitleg:

related partner content for mobile comes here

Imagineering; value creation and value innovation from the experience perspective, is a new approach towards the trinity of branding. It is a way to discover the possibility of a new kind of convergence between consumers' desires, technological capabilities and organisational innovations. These three elements combined form a new enterprise logic.

Een vrije nederlandse vertaling:

Imagineering; samenvoeging van engineering en imagination. In een transparante kenniseconomie betekent dit: op een aantrekkelijke manier winnen aan relevantie voor alle stakeholders. De relevantere inhoud op een commerciele attractieve manier weten te verwoorden en verder te ontwikkelen. Het belevingsperspectief / betekenisperspectief werkt hier als katalysator voor convergentie tussen 'content and commerce'.

Imagineering betreft waarde-creatie en waarde-innovatie vanuit het belevingsperspectief. Op strategische niveau betekent deze perspectiefverandering meestal strategische innovatie, het veranderen van de ondernemingslogica, op tactisch vlak resulteert deze perspectiefverandering vervolgens in continu creatieve business development.

Het gaat hierbij blijkbaar niet om een synoniem voor creatief denken, maar imagineering staat voor een bijzondere vorm van innoveren. Imagineering beoogt dan ook geen marketing of productontwikkeling te zijn, maar de ontwikkeling van de verbinding tussen die twee en de organisatie van de verbintenis vertrekkend vanuit een high-involvement experience concept.

Cursussen en masterclasses in 'imagineering' konden volgens mij al wel gevolgd worden maar Breda heeft er inmiddels een primeur bij. Daar is, binnen de NHTV Internationale Hogeschool, sinds enkele maanden de Master in Imagineering geaccrediteerd door het NVAO. Dit houdt in dat afgestudeerden de titel Master in Imagineering mogen dragen met daarbij de extensie "?Master of Business Innovation from the experience perspective" zoals te lezen valt op .

is het onderwijsprogramma te vinden van de Master-opleiding. Deze is afgestemd op de zogenaamde 'Imagineering Roadmap for Business Transformation'. Gekoppeld aan het 'Business Transformation Plan' wat uiteindelijke als uitkomst van de opleiding moet resulteren.

Inmiddels hebben de eerste afgestudeerden hun master-diploma behaald. De imagineering Roadmap for Business Transformation is om 4 thema's heen gebouwd; Inspiration, Creation, Exploration and Exploitation. Elk thema bestaat weer uit drie deelgebieden. Het gaat daarbij blijkbaar dus niet per definitie om het realiseren van concepten, maar ook om interne verandering van de bedrijfsvoering (-cultuur).

Mij lijkt een dergelijke masteropleiding zinvol wanneer gekeken wordt naar de trend waarin een verschuiving plaatsvindt van transacties om goederen naar een economie waarbinnen relaties, dienstverlening en beleving dominant (zullen) zijn. Goederen zijn in deze zienswijze nog slechts fysieke transporteurs van diensten. De fundamentele uitwisselingseenheid is niet langer het product zelf, maar de onderliggende relatie.

Ik denk zelf dat de inhoud van de Master in Imagineering daar goede ondersteuning bij zou kunnen bieden, maar staat het bedrijfsleven al open voor deze ontwikkeling?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in