Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten geven weer uit aan horeca

Vooral tijdelijke effecten zorgden in het eerste halfjaar van 2014 voor meer omzet.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Horecaondernemers profiteerden in 2014 duidelijk van het warmere weer en het WK-voetbal zorgde voor extra bestedingen in cafés. Dit concludeert ING Economisch Bureau naar aanleiding van het van september 2014.

related partner content for mobile comes here

De verkopen in de horeca nemen in 2014 naar verwachting toe met 2 procent. Een verbeterd consumentenvertrouwen zorgt dat consumenten iets makkelijker geld durven te spenderen. Nog belangrijker is dat ook de koopkracht zich dit jaar positief ontwikkelt. Lage inflatie, een dalende zorgpremie, verlaging van de eerste belastingschijf en een milde winter (minder gasverbruik) dragen hieraan bij.

Naast deze koopkrachteffecten waren er ook tijdelijke stimulansen voor de horecaverkopen. Het relatief warme en zonnige weer in het eerste halfjaar en het WK-voetbal leidden tot meer horecabezoeken.

De horeca, en dan met name de hotellerie, profiteert van de verdere groei van het aantal buitenlandse gasten in Nederland. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten is sinds 2008 met 22 procent toegenomen tot ruim 18,3 miljoen in 2013. In het eerste halfjaar van 2014 ontving Nederland uit alle belangrijke herkomstlanden meer gasten dan een jaar eerder. 

Ook het aantal Russische gasten steeg in de periode januari-juli nog met 4 procent tot ruim 100.000. De devaluatie van de roebel en de politieke spanningen tussen het Westen en Rusland kunnen die groei echter onder druk zetten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in