Overslaan en naar de inhoud gaan

CEO moet zo ‘social’ mogelijk zijn

Driekwart van de global executives ziet hun CEO graag actief op sociale media. Hoe socialer, hoe beter, lijkt uit onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In twee jaar tijd is het aantal CEO’s dat actief deelneemt aan sociale media bijna verdubbeld. Was dat in 2010 nog maar 36 procent, in 2012 was wereldwijd 66 procent van de grote directeuren online aanwezig. Aanleiding genoeg voor Weber Shandwick om te onderzoeken wat executives van een social CEO vinden. Daartoe vulden 630 senior professionals uit tien landen een online vragenlijst in naar de sociale mediaparticipatie van CEO’s van grote bedrijven (omzet >500 miljoen dollar).

related partner content for mobile comes here

Uit de studie blijkt dat 76 procent van de global executives het een goed idee vindt dat CEO’s op social media actief zijn. Het kan volgens hen de bedrijfsreputatie verbeteren, innovaties demonstreren, het bedrijf een gezicht geven, communicatie met medewerkers verbeteren en mediarelaties onderhouden.

In de grafiek hieronder staan de voordelen van elk platform die uit onderzoek naar voren zijn gekomen. De percentages geven aan hoeveel van de ondervraagden het hiermee eens zijn. De rode pijl betekent dat dit voordeel alleen bij dit platform voorkomt. (klik voor een vergroting)

CEO’s die niet op Twitter, YouTube of Facebook zitten, laten vaak wel op andere manieren hun sociale gezicht zien, bijvoorbeeld door actief te zijn op het intranet, of door middel van een profiel op de bedrijfssite. De voornaamste redenen voor het niet participeren van CEO’s op social media zijn: het is niet typerend voor onze regio of industrie, de CEO ziet geen rendement op de investering, er is geen vraag naar en het is te riskant. De CEO’s die sociaal actief zijn op internet, scoren significant beter op communicatieve vaardigheid, toegankelijkheid, inspiratiebron, goede luisteraar en omgaan met technologie. De helft van de ondervraagden verwacht de komende vijf jaar wel een groei in ‘sociability’ van CEO’s.

Bekijk voor meer resultaten uit het onderzoek de site van Weber Shandwick of de infographic hieronder. Daarin staan ook zeven eigenschappen van social CEO’s.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in