
De Britse adverteerdersbond (Advertising Association, AA) is het niet eens met voorstellen van de nieuwe premier Boris Johnson en zijn regering om junkfoodreclame gericht op kinderen verder in te perken.
Volgens de huidige regels in de UK mogen advertenties voor producten met veel vet, suiker en zout niet specifiek gericht zijn op kinderen en mag er in de media niet meer dan 25 procent van dergelijke reclame worden vertoond als de doelgroep jonger is dan 16 jaar.
In een brief aan de MP schrijft de AA dat ze volledig achter de plannen van het kabinet staat om obesitas bij kinderen tot 2050 fors terug te dringen, maar de ‘vergaande’ restricties rond advertenties voor junkfood en frisdrank ‘zullen niet helpen’.
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalHalve M&M's
De bond citeert een onderzoek dat zou aantonen dat de voorgestelde regels slechts 1,7 calorieën per dag zou schelen. ‘Dat komt overeen met een halve M&M’s per dag, terwijl het meer dan 1 miljard pond aan bruto binnenlands product kost. Wij vragen u daarom deze plannen te herzien en te kijken naar efficiëntere manieren om Groot-Brittannië gezonder te krijgen.’
In de brief wijst de AA er verder op dat de reclame- en mediasector al op verschillende manieren maatregelen ondersteunt voor een gezonde levensstijl.
In een eerdere brief schreef de directeur van de AA al dat de Britse regels voor junkfoodadvertenties nu al tot de strengste ter wereld behoren. ‘En die helpt nu ook niet. Dat blijkt wel uit het feit dat het afgelopen decennium het obesitasprobleem onder kinderen alleen maar is toegenomen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidGrappig. Als reclame voor junkfood geen significant effect zou hebben, kunnen die junkfoodadverteerders er sowieso beter helemaal mee stoppen, toch? Ook de kromme redenatie dat de regels 'al tot de strengste ter wereld behoren' lijkt me onzin: het doel is niet aan een internationaal gemiddelde te voldoen (namelijk bar weinig restricties) maar om junkfoodreclame minder vaak op het netvlies van de ontvankelijke jeugd te doen belanden, in de UK is obesitas groeiende met name in de sociaal economische zwakke groep. Daar kun je niet voorop genoeg mee lopen - en zijn we helaas in alle landen nog mijlenver van. "(...) researchers say these findings are particularly important considering recent studies revealing that children are exposed to an average of five food ads per hour, with unhealthy foods accounting for greater than 80 percent of all televised food advertisements in Canada, the United States, and Germany." BRON:https://www.verywellhealth.com/link-between-junk-food-ads-and-childhood-obesity-4078004