Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse adverteerdersbond: verdere beperking junkfoodreclame gaat te ver

De AA wil dat premier Boris Johnson de plannen herziet.
junkfood
© 123RF
junkfood
© 123RF

De Britse adverteerdersbond (Advertising Association, AA) is het niet eens met voorstellen van de nieuwe premier Boris Johnson en zijn regering om junkfoodreclame gericht op kinderen verder in te perken.

related partner content for mobile comes here

Volgens de huidige regels in de UK mogen advertenties voor producten met veel vet, suiker en zout niet specifiek gericht zijn op kinderen en mag er in de media niet meer dan 25 procent van dergelijke reclame worden vertoond als de doelgroep jonger is dan 16 jaar.

In een brief aan de MP schrijft de AA dat ze volledig achter de plannen van het kabinet staat om obesitas bij kinderen tot 2050 fors terug te dringen, maar de ‘vergaande’ restricties rond advertenties voor junkfood en frisdrank ‘zullen niet helpen’.

Halve M&M's

De bond citeert een onderzoek dat zou aantonen dat de voorgestelde regels slechts 1,7 calorieën per dag zou schelen. ‘Dat komt overeen met een halve M&M’s per dag, terwijl het meer dan 1 miljard pond aan bruto binnenlands product kost. Wij vragen u daarom deze plannen te herzien en te kijken naar efficiëntere manieren om Groot-Brittannië gezonder te krijgen.’

In de brief wijst de AA er verder op dat de reclame- en mediasector al op verschillende manieren maatregelen ondersteunt voor een gezonde levensstijl.


In een eerdere brief schreef de directeur van de AA al dat de Britse regels voor junkfoodadvertenties nu al tot de strengste ter wereld behoren. ‘En die helpt nu ook niet. Dat blijkt wel uit het feit dat het afgelopen decennium het obesitasprobleem onder kinderen alleen maar is toegenomen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Scato van Opstall

Grappig. Als reclame voor junkfood geen significant effect zou hebben, kunnen die junkfoodadverteerders er sowieso beter helemaal mee stoppen, toch? Ook de kromme redenatie dat de regels 'al tot de strengste ter wereld behoren' lijkt me onzin: het doel is niet aan een internationaal gemiddelde te voldoen (namelijk bar weinig restricties) maar om junkfoodreclame minder vaak op het netvlies van de ontvankelijke jeugd te doen belanden, in de UK is obesitas groeiende met name in de sociaal economische zwakke groep. Daar kun je niet voorop genoeg mee lopen - en zijn we helaas in alle landen nog mijlenver van. "(...) researchers say these findings are particularly important considering recent studies revealing that children are exposed to an average of five food ads per hour, with unhealthy foods accounting for greater than 80 percent of all televised food advertisements in Canada, the United States, and Germany." BRON:https://www.verywellhealth.com/link-between-junk-food-ads-and-childhood-obesity-4078004

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in