Overslaan en naar de inhoud gaan

WPP 'pas aan begin' herstructuring, geen groei in Europa

'Klanten reageren positief op nieuwe strategie', zegt CEO Mark Read,
Mark read
CEO Mark Read
© WPP
Mark read
CEO Mark Read
© WPP

De netto omzet van WPP daalde in het tweede kwartaal met 1,4 procent naar 28,6 miljard euro, het inkomen steeg wel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar: +1,6 procent naar 8,2 miljard. De Britse communicatieholding maakte vanochtend de tweedekwartaalcijfers bekend.

related partner content for mobile comes here

In Europa (waaronder Nederland) is geen groei (‘flat’), in Groot-Brittannië is er wel groei, in de Verenigde Staten (de grootste markt) dalen de resultaten. Vandaag werd bekend dat de Britse economie in het tweede kwartaal met 0,2 procent gekrompen is, als gevolg van de Brexit.

Vroege fase

De omzetdaling is lager dan in het eerste kwartaal, toen WPP -2,8 procent noteerde, maar CEO Mark Read waarschuwt wel dat de holding pas in de vroege fase zit van een ommekeer. ‘De resultaten in het tweede kwartaal zijn iets beter dan verwacht. Toch houden we vast aan onze ramingen voor dit jaar: een daling van 1,5 tot 2 procent.’ 2019 is daarmee het derde jaar op rij dat de netto omzet daalt.

Volgens WPP gaat het vooral minder met de Amerikaanse creatieve bureaus van het netwerk.

Nieuwe strategie

Read kwam vorig jaar met een nieuwe strategie, met een meer geïntegreerde aanpak, grotere samenwerking tussen de entiteiten binnen WPP en een minder ingewikkelde managementstructuur. Topklant Unilever werkt het liefst met een model waarbij de beste teams van WPP samenkomen en heeft minder behoefte aan samenwerking met een ‘los’ bureaumerk van WPP.

Read zegt dat klanten ‘positief’ reageren op de herstructurering. ‘Dat resulteerde de afgelopen tijd in new business en verlengde samenwerking, zoals met eBay, Instagram and L’Oréal.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in