Overslaan en naar de inhoud gaan

Bloggers dodelijk voor nieuwe technologie

Bloggers kunnen dodelijk zijn als het gaat om de adoptie van nieuwe technologie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een tijdje geleden werd ik gevraagd een keynote te houden bij het 5 jarig jubileum van startup incubator UtrechtInc. Ik was gevraagd mijn visie te delen over waar we over 10 jaar staan met de huidige innovaties. Naast een positieve kijk op de integratie van wearables binnen de sharing economie wilde ik ook een realistisch scenario presenteren. Dit realistische scenario leunt onder meer op bloggers. Bloggers spelen een zeer belangrijke en soms wel een make or break rol in de adoptie van nieuwe technologie. 

related partner content for mobile comes here

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Als bureaudirecteur heb ik onder meer de introductie van het crossmedia tijdperk, het social media tijdperk en het app/mobile tijdperk mogen ervaren. Inmiddels is het al weer tijd voor de wearables. In de afgelopen jaren heb ik zeer veel belovende technologieën zien stranden. Een van de oorzaken was dat bloggers enthousiast waren bij de introductie van de nieuwe technologie maar het niet de tijd gaven om de volwassenheidsfase te bereiken.

Ter illustratie: in 2007 introduceerde mijn bureau QR-codes in de Europese supermarkten voor een bekende Aziatische voedselproducent. Dit nieuws verspreidde zich als een vuurtje. Van RTL tot en met Russische weblogs aan toe. Iedereen was enthousiast en de conversie naar mobiel met 12 procent was succesvol te noemen. En dat terwijl de conversie vanuit een display campagnes tussen 1 en 3% ligt. Het resultaat van de QR campagne was uniek gezien het feit dat dit vóór de introductie van de iPhone was. Die werd namelijk in 2008 geïntroduceerd. Al vrij snel werd er veel geëxperimenteerd. Over het gebruik van QR-codes viel immers nog veel te leren. Het zou echter nog 4 jaar duren voor de marktpenetratie van de smartphone in 2011 boven de 65% uit zou komen. QR-codes werden in de tussentijd helaas al voor dood verklaard. Bloggers schreven negatief over de goedkope, effectieve manier om een meetbare cross-over te genereren vanuit print naar mobiel. Volgens hen waren QR codes namelijk niet succesvol. Dit terwijl wij in de statistieken juist de successen zagen. QR-codes hadden namelijk -net zoals de smartphone- de massa bereikt. 

De vraag is dan ook hoe zal het vergaan met de Google Glass. Dit staaltje technologie is met 1500 dollar zeker nog geen massaproduct. Bloggers zijn nu enthousiast maar zijn ze dat over 2 jaar nog? Of is de Glass dan inmiddels alweer dood verklaard? Facebook en Twitter deden er ook 5 jaar over om de massa te bereiken.

Ik wil dan ook een oproep doen aan mijn collega bloggers om hart te hebben voor nieuwe technologieën en niet te snel een nieuwe technologie ter dood te veroordelen. Gun het de tijd om zich te ontwikkelen.  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in