Overslaan en naar de inhoud gaan

McDonald’s 2007-2013: Nederlands Favoriete Restaurant volgens de Effie Jury.

In het kort
TBWA

We're TBWA\NEBOKO and we are known as the Disruption® Company. We help brands find strategic and creative white space through the power of Disruption®. We develop business-changing, culture-defining and award-winning ideas for brands. And we’ve got the hardware to prove it. Agency of the Year 2017, we have been recognized with top honors from every major creative award show, including Cannes Lions, ADCN, and Effies. TBWA is a global collective and has proven to be a catalyst in uniting over 11,300 people, operating in 305 agencies, in 98 different countries.

Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het kort

Met een vrijwel maximale bekendheid en penetratie moet groei voor McDonald’s komen uit een hogere bezoekfrequentie en hogere bestedingen. Ondanks de competitieve markt en de crisis, is er niet gefocust op prijs, maar gekozen voor meerwaarde. De strategie: de eenzijdige perceptie van McDonald’s verrijken met kwaliteit en variatie.

Met populaire communicatie verleidt McDonald’s keer op keer. Fun, Food en Variatie zijn de leidraad in optimistische en uitnodigende campagnes, die McDonald’s helpen met de transformatie van rood-gele fastfoodketen naar Nederland’s favoriete informele restaurant.

McDonald’s groeit ruim 35% in omzet en wordt de onbetwiste marktleider.

;s Effie casefilm 2007 - 2013

 

Juryrapport

Deze meerjarige marketing-communicatiecase beschrijft hoe McDonald’s consequent haar positie als favoriete restaurant verder weet te versterken, ondanks de uitdagende omstandigheden.

De jury is onder de indruk van het succes dat McDonald’s laat zien. De case beschrijft ambitieuze doelstellingen, die in een uitdagende context gerealiseerd moesten worden: de crisis, de opkomst van nieuwe concurrenten. Dankzij een zeer consequent uitgevoerde strategie waarbij ingezet wordt op kwaliteit en variatie. De resultaten in de markt overtreffen de doelstelling ruim.

De keuze voor de pijlers variatie en premium blijkt de juiste route om zowel mentaal als marktleiderschap in de categorie te blijven invullen. Keer-op-keer worden goede proposities neergezet. Ook het aangaan van samenwerkingsverbanden met andere merken draagt goed bij om McDonald’s verder te brengen dan de standaard in fast food. En het feit dat de afgelopen jaren drempels worden weggenomen voor volwassenen om naar binnen te gaan. Er is plek, prima koffie, goede wifi etc.

Maar de waardering van de jury gaat vooral uit naar het feit dat McDonald’s jaar na jaar vanuit een herkenbaar campagneconcept communiceert. Food en fun-appetite noemt McDonald’s dat. De jury sprak over de typische humor en het Nederlandse gevoel dat elke campagne kenmerkt en keer op keer heel Nederland verleidt.

De campagnes worden bovendien gekenmerkt door een sterke invulling van de mediastrategie. Daarbij wordt door de jury wel opgemerkt dat een heldere budgetbeschrijving ontbreekt, dat is jammer omdat zo een helder beeld van de SOV ontbreekt.

De jury is onder de indruk van de resultaten die ondanks de moeilijke omstandigheden zijn gerealiseerd. McDonald’s heeft de eenzijdige perceptie van McDonald’s als fast-food keten weten te verrijken door consequent in te zetten op kwaliteit en variatie. De omzet groeit met ruim 35%.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

TBWA

We're TBWA\NEBOKO and we are known as the Disruption® Company. We help brands find strategic and creative white space through the power of Disruption®. We develop business-changing, culture-defining and award-winning ideas for brands. And we’ve got the hardware to prove it. Agency of the Year 2017, we have been recognized with top honors from every major creative award show, including Cannes Lions, ADCN, and Effies. TBWA is a global collective and has proven to be a catalyst in uniting over 11,300 people, operating in 305 agencies, in 98 different countries.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in