‘Bladen in de Balie’ teleurstellend
Strategic & creative marketeer Jean-Paul Schaddé van Dooren ging gisteren naar Bladen in de Balie, en keerde teleurgesteld naar huis.
Zijn verslag:
"Een uitnodiging die me aansprak: ‘Wat gaat 2010 de tijdschriftensector brengen?’ Reden genoeg voor mij om te komen luisteren naar de trends in tijdschriftenland.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis"Op de redacties, marketing- & salesafdelingen van de magazines droop teleurstelling van de gezichten; velen hadden geen uitnodiging ontvangen, de uitnodiging niet opgemerkt of waren vergeten zich aan te melden: 'Bladen in de Balie is vaak interessant, ik was er graag bij geweest.'
"Niet-aanwezigen, niet getreurd: het is nu al de grootste mislukking van 2010, deze editie van: ‘Bladen in de Balie’.
"Dat konden de panelleden bij aanvang nog niet weten, toen ze werden gevraagd naar de mislukkingen uit hun carrière.
"Zowel Arno Kantelberg (Esquire, FHM) als Robert van der Zande (AvantGarde, Glossy, Girlz!) konden geen mislukkingen benoemen.
"Oud-hoofdredacteur Ferdinand Sennema wist er als gespreksleider niet echt raad mee en legde Barent Momma (managing director programmabladen AKN) de woorden in de mond, door alvast over 'mislukking' Maria te beginnen. Journalistiek is het aardig om de onderste steen boven te krijgen bij zo'n mislukking, maar dat lees ik graag ergens anders terug. Het panel bleef helaas in de negatieve sfeer van de mislukkingen hangen, geholpen door de rode cijfers op de powerpointpresentatie, waar veel te vaak naar werd verwezen.
"Toen Kantelberg vertelde dat het sentiment in de bladenwereld een te grote rol speelt bij de beslissing om een blad te stoppen en hij als voorbeeld Vrij Nederland nam, kwam er eindelijk wat discussie.
"Vrij Nederland zit in het portfolio van Karin van Gilst (Weekbladpers Tijdschriften), ook panellid. Uit eigen belang meldde Kantelberg dat er best eens wat tijdschriften op mochten houden te bestaan. Na de sneer van Van Gilst, ‘met onze cijfers zou je heel blij zijn’, wisselde Kantelberg Vrij Nederland in voor voorbeeld ‘Haagsche Post’. Over sentiment gesproken! Moderator Sennema keek op zijn horloge en besloot er niet op in te gaan.
"Onderwerpen die voor de toekomst in tijdschriftenland van belang zijn en waar ik graag over had willen horen kwamen niet, of slechts heel kort en oppervlakkig aan bod. Zoals:
• De toekomst van het controlled circulation circuit
• User generated content
• Digitaal: concurrentie of kans?
• Hoe val je op in het schap (en dan niet alleen met je cover, maar hoe verover je de goede plek?)
"Toen het over de rol van adverteerders ging, kon de discussie eindelijk naar een macroniveau getild worden. Maar helaas: we bleven op microniveau.
"Waar Momma eerlijk durfde te verkondigen dat redactie en sales nog altijd oorlog met elkaar voeren bij de televisiegidsen van AKN, hield de rest zich stil. Uiteindelijk vertelt Van Gilst: ‘Wij hebben het altijd over de krenten en de pap’. Voor ING, één van de krenten bij Weekbladpers Tijdschriften, werd een tool ontwikkeld die 600 duizend keer werd bekeken.
"Een interessante vraag op dat moment zou zijn geweest welke adverteerders er dan bij de pap hoorden. Hoeveel adverteerders én dus marketeers nog altijd geld pompen in tijdschriften om bij de pap te mogen horen. Die percentages zijn interessant, maar daar werd niet naar gevraagd.
"Wat vonden de twitterazi van de bijeenkomst?
• ‘Food for Thought ‘
• ‘De tweets, de falende stift, droge Arno & de bitterballen; dat alles maakte 't nog 'n beetje draagbaar’
• ‘Jammer, kan veel sterker’
• ‘Oh, we gaan nog drie nieuwe trends doen voor 2010, ik was al aan ’t inpakken’
"Verbazingwekkend vond ik zelf dat FHM iedere maand 30 duizend keer wordt gedrukt om onverkocht weer terug te keren uit de losse verkoop. Verbazingwekkend was ook de powerpointpresentatie die werd getoond aan de zaal. De zaal zelf was erg stil, maar dat kan ook komen doordat de moderator op de verkeerde momenten de zaal om haar mening vroeg.
"Om ‘Bladen in de Balie’ in de toekomst een succesvol vervolg te geven zal een kritische, maar enthousiaste moderator nodig zijn. Een moderator die aan de hand van een aantal punten of stellingen het panel met het publiek in discussie krijgt.
"Ik ben benieuwd naar de invulling van het programma op maandag 29 maart 2010. Dit initiatief (van de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond) verdient beter. Als het komende onderwerp me aanspreekt, bied ik het Nederlands Uitgeversverbond aan om een duopresentatie te verzorgen met mijn eveneens teleurgestelde medebezoeker."
Jean-Paul Schaddé van Dooren (@jpschadde)
(Groep Publiekstijdschriften en Villamedia hielden een online enquête over wat 2010 in de publieksbladenwereld gaat brengen. Zie hier de resultaten.)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid