Overslaan en naar de inhoud gaan

Colaregels voor Social Media

Veel bedrijven denken daarom op dit moment na over het stellen van richtlijnen en regels voor het deelnemen aan dit soort discussies. Een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel bedrijven denken daarom op dit moment na over het stellen van richtlijnen en regels voor het deelnemen aan dit soort discussies. Een werkgever kan natuurlijk in het kader van geheimhouding, en de werkrelatie daar eisen aan stellen. Maar wat voor regels dan? Zo hoorde ik van een organisatie dat ze er over denken een 'disclaimer' verplicht te stellen voor elke posting die een medewerker doet, of het nou over het bedrijf gaat of niet. Want, via een simpele zoekactie is de koppeling tussen een individu en een bedrijf gemakkelijk te maken, en je weet maar nooit waar dat doet leidt, was de redenering. Een redenering waar ik als ik werknemer bij die organsiatie zou zijn, niet echt veel begrip voor zou hebben. The Coca Cola Company publiceerde onlangs een gedragscode voor social media die wat meer is uitgewerkt. Ik vond de inhoud daar van op

related partner content for mobile comes here

Ze pakken het grondig aan. Tegelijkertijd geeft het bedrijf ook aan vertrouwen te hebben in haar medewerkers dat zij de bedrijfswaarden dusdanig te hebben geïnternaliseerd dat ze verstandig omgaan met hun publieke uitspraken. (‘have fun, but be smart.’). De kernwaarden gelden hier net zoals in de analoge wereld. "Transparantie" wordt zo naar social media onder meer vertaald dat je duidelijk moet zijn wie er achter sites/ pagina's/ filmpjes zit (denk aan de ATCB case) en dat je kenbaar maakt dat je voor het bedrijf werkt. "Integriteit" betekent in de social media geen vertrouwelijke gegevens over consumenten prijs te geven, en zorgvuldig om te gaan met auteursrecht en merkenrecht.
Daarnaast wordt de code ook toegepast met specifieke extra voor partners en bureaus. Wat mij opviel is de regel: Wees bewust bij het mixen van uw persoonlijke leven met uw zakelijke activiteiten. Met andere woorden: kijk uit met wat je zegt, het kan allemaal gekoppeld worden aan ons. Ik ben wel benieuwd hoe The Coca Cola Company zoiets in de praktijk gaat monitoren.

En de vraag die me bezig houdt is of je er als organisatie slim aan doet deze bewustwordingsactie ook uit te voeren, al was het maar om in het geval van een incident gemakkelijker maatregelen te kunnen nemen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in