Overslaan en naar de inhoud gaan

'Medicijnfabrikant netjes met cadeautjes aan huisartsen'

Medicijnfabrikanten houden zich over het algemeen aan de reclameregels als ze nascholingscursussen houden voor huisartsen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in een onderzoek dat dinsdag is gepresenteerd. Het onderzoek spitste zich vooral toe op de vraag of er sprake was van 'gunstbetoon' van de fabrikanten aan de huisartsen.

related partner content for mobile comes here

De inspectìe bezocht in de periode april-juni van vorig jaar twaalf nascholingscursussen van de naar schatting meer dan duizend bijeenkomsten die in Nederland per jaar op dat terrein worden gehouden. De overheidsinstantie realiseert zich dat de peiling niet representatief is. Daarom roept ze artsen op voorvallen te melden die niet door de beugel kunnen.

Nederlandse huisartsen zijn verplicht nascholingscursussen te volgen. Meer dan 60 procent van die nascholingen wordt georganiseerd en betaald door medicijnfabrikanten.

De inspectie spreekt van 'gunstbetoon' als fabrikanten geschenken, reisjes of andere leuke dingen uitdelen aan klanten voor een bedrag boven de 50 euro. Als er cadeautjes werden gegeven bij de cursussen, waren ze volgens de inspectie 'van geringe waarde' en hadden ze bovendien een link met het vak van de huisarts.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in