Beïnvloed-marketing: do’s en don’ts


Consumenten delen op social networks hun ervaringen met merken, en schrijven productrecensies. Marketeers zijn op zoek naar tactieken om deze beïnvloedingen te kunnen sturen. Zo gaan ze op zoek naar ‘de meest invloedrijke’ mensen die hun merk een nieuwe lading kunnen geven.
Nissan bijvoorbeeld zoekt beïnvloeders in de designwereld die kunnen helpen om het imago van het automerk te veranderen. Design is namelijk 1 van de nieuwe pilaren van het Nissan-merk, en speelt een grote rol in de promotie van de Cube Car (en in die van de elektrische Leaf Car, die voor januari 2011 op de rol staat), maar het publiek ziet dat nog anders. Die heeft hele andere associaties met het automerk.
Nissan probeert nu via design-beinvloeders het tij te keren. PR vormt de start van de marketingcampagne: het merk levert onder andere munitie voor online conversaties, bijvoorbeeld in de vorm van pr-stunts en speciale evenementen. Maar is dat genoeg om designers over de streep te halen?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Ook Marmite maakt gebruik van merkfans: het merk vroeg aan een Marmite fan-groep om mee te werken aan de ontwikkeling van een nieuwe smaak, die in maart op de schappen komt.
Beide strategieën hebben voor- en nadelen. De do’s en don’ts op een rij:
- Neem de tijd om te onderzoeken wie de juiste beïnvloeders zijn voor jouw boodschap
- Zorg ervoor dat beïnvloeders alleen mee doen omdat ze echt geïnteresseerd zijn in het door jou voorgestelde project.
- Geef beïnvloeders ook geen geld. Betaalde conversaties zijn niet authentiek.
- Zorg dat je content interessant genoeg is om een conversatie te starten en blogpostings over te schrijven.
- Gebruik beïnvloeders niet om de waarheid te verhullen. Het werkt alleen als de conversaties gebaseerd is op de realiteit, niet op de mythe die een merk wil promoten
- Gebruik beïnvloeders juist om te vertellen over merkaspecten die onbekend zijn bij de doelgroep. Verras hen.
Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid