Overslaan en naar de inhoud gaan

Beïnvloed-marketing: do’s en don’ts

Word of mouth-tactieken inzetten om consumenten over de streep te trekken. Steeds meer marketeers wagen zich eraan, de grote merken gaan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten delen op social networks hun ervaringen met merken, en schrijven productrecensies. Marketeers zijn op zoek naar tactieken om deze beïnvloedingen te kunnen sturen. Zo gaan ze op zoek naar ‘de meest invloedrijke’ mensen die hun merk een nieuwe lading kunnen geven.

related partner content for mobile comes here

Nissan bijvoorbeeld zoekt beïnvloeders in de designwereld die kunnen helpen om het imago van het automerk te veranderen. Design is namelijk 1 van de nieuwe pilaren van het Nissan-merk, en speelt een grote rol in de promotie van de Cube Car (en in die van de elektrische Leaf Car, die voor januari 2011 op de rol staat), maar het publiek ziet dat nog anders. Die heeft hele andere associaties met het automerk.
Nissan probeert nu via design-beinvloeders het tij te keren. PR vormt de start van de marketingcampagne: het merk levert onder andere munitie voor online conversaties, bijvoorbeeld in de vorm van pr-stunts en speciale evenementen. Maar is dat genoeg om designers over de streep te halen?

Ook Marmite maakt gebruik van merkfans: het merk vroeg aan een Marmite fan-groep om mee te werken aan de ontwikkeling van een nieuwe smaak, die in maart op de schappen komt.
Beide strategieën hebben voor- en nadelen. De do’s en don’ts op een rij:

- Neem de tijd om te onderzoeken wie de juiste beïnvloeders zijn voor jouw boodschap
- Zorg ervoor dat beïnvloeders alleen mee doen omdat ze echt geïnteresseerd zijn in het door jou voorgestelde project.
- Geef beïnvloeders ook geen geld. Betaalde conversaties zijn niet authentiek.
- Zorg dat je content interessant genoeg is om een conversatie te starten en blogpostings over te schrijven.
- Gebruik beïnvloeders niet om de waarheid te verhullen. Het werkt alleen als de conversaties gebaseerd is op de realiteit, niet op de mythe die een merk wil promoten
- Gebruik beïnvloeders juist om te vertellen over merkaspecten die onbekend zijn bij de doelgroep. Verras hen.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in