Overslaan en naar de inhoud gaan

Achterdochtiger door Google Buzz?

Het nieuwe Google Buzz leek zo mooi, maar na de lancering kreeg de zoekgigant een hoop boze reacties van consumenten over zich heen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij Google Buzz werden consumenten in eerste instantie automatisch gelinkt aan mensen met wie ze vaak e-mailden, of ze nu een opt-in relatie hadden of niet...
Daarnaast was Buzz transparant: je kon zien welke van je mailcontacten online was. En dat was tegen het zere been van veel consumenten. Google ontving meer dan 9000 boze reacties en er werd een klacht neergelegd bij de Amerikaanse privacywaakhond, de Electronic Privacy Information Center.

related partner content for mobile comes here

Google heeft deze privacy-gevoelige onderdelen inmiddels aangepast. Desondanks is het gevoel ontstaan dat social networking qua privacyregels een tipping point heeft bereikt.

Microsoft tekende onlangs een contact met LinkedIn, zodat Outlook-gebruikers kunnen linken met het zakelijke social network. En dit jaar staan er soortgelijke deals met Facebook en MySpace op stapel. Het bedrijf is er echter als de kippen bij om aan zijn gebruikers uitvoerig uit te leggen dat er strenge privacyregels aan de social applicatie hangen.

Steeds meer mensen maken een profiel aan op social netwerken, maar consumenten worden ook kritischer. Volgens van pr-bureau Edelman bijvoorbeeld gelooft 75 procent van de consumenten niet dat hun vrienden en bekenden goed advies kunnen geven over een bedrijf. Vorig jaar lag dat percentage op 55 procent.

De nieuwe mailtoepassingen van Google en Microsoft lijken een logische stap, het gebruik van social networks groeit immers gigantisch, maar er kleven ook risico’s aan. De grens tussen werk en prive wordt nu alleen maar nog vager. Zo zegt Craig Carpenter van Recommind tegen Marketingvox: ‘ Veel professionals vertrouwen inmiddels op de instant social updates die ze ontvangen van Linkedin en Facebook. Veel mensen scheiden hun werk- en priveleven niet meer goed, en dat kan straks risico geven.’

Social updates komen bij gebruik van de nieuwe social mail-applicaties immers ook op de servers van de werkgever terecht. Carpenter: ‘ Social media-applicaties zijn krachtige tools voor het bedrijfsleven, maar bedrijven die gebruik maken van dit soort applicaties moeten zich op de hoogte stellen van de potentiele privacy-risico’s wat betreft de nieuwe data in hun archieven.’

Bron: Marketingvox

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in