Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Alles is design’

Volgende week vindt What Design Can Do plaats. Creatief directeur en initiatiefnemer Richard van der Laken (De Designpolitie) vertelt over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

What Design Can Do is een tweedaags evenement waarbij de impact die design heeft op de maatschappij centraal wordt gesteld. Het gaat bij dit evenement niet alleen om mooi ontworpen spullen, maar over de relatie tussen maatschappelijke problemen (zoals bijvoorbeeld food waste) en ontwerp. Vorige jaren was er een overkoepelend thema (een keer ‘acces’, een keer 'connect’), dit jaar is dit losgelaten en is er gecureerd op basis van de sporen die een designer heeft nagelaten in de maatschappij.

related partner content for mobile comes here

V: Waarom ben je What Design Can Do gestart?
R: Van oorsprong ben ik grafisch ontwerper. Ik bezocht veel evenementen in het buitenland, deze hadden allemaal een internationale en multidisciplinaire focus. Nederland kon als ‘designnatie’ wat mij betreft niet achterblijven. In plaats van Nederlandse designers alleen naar het buitenland te sturen, vond ik dat om als land aan de top te blijven het belangrijk was om ook mensen hierheen te halen en hier een multidisciplinair designevenement neer te zetten. Ik ben met alle relevante instanties gaan praten en iedereen was gelijk enthousiast. Dit jaar wordt What Design Can Do alweer voor de derde keer gerealiseerd.

V: Wat is het doel van What Design Can Do?
R: Het doel is tweeledig, enerzijds wil ik laten zien dat design meer is dan een mooie vaas. Het gaat bij design niet alleen om esthetiek, het gaat veel verder. Design kan namelijk ook worden ingezet om problemen op te lossen. Met dit evenement wil ik de bewustwording hiervan stimuleren. Anderzijds is het evenement ook een call to action voor designprofessionals. Designers moeten zich realiseren dat ze de wereld kunnen veranderen en hierin hun verantwoordelijkheid nemen. Massamedia maken het mogelijk hun ideeën snel te verspreiden onder een breed publiek.

V: Welke grote namen zijn aanwezig op het congres?
R: Uit Nederland onder andere fooddesigner Marije Vogelzang en magazine uitgevers Jop van Gennekom en Gert Jonkers. Buitenlandse highlights zijn onder andere Alfredo Brillemsbourg en Anthony Dunne van Dunne & Raby. Bijzonder is dat de ‘break out sessions’ niet tijdens het hoofdprogramma lopen in de Stadsschouwburg, maar zijn ingepland na de lunch op diverse locaties zoals de Apple Store, de Melkweg en De Balie. Sommige van deze sessies zijn ook gratis toegankelijk voor mensen die geen kaart hebben voor het congres. Tijdens de ‘break out sessions’ is er ruimte voor interactie met de designers.

Het volledige programma, met sprekers om het gebied van architectuur, food, grafisch ontwerp, interactie design en system design is te vinden op .

Tijdens het evenement zelf wordt ook live aan een boek gewerkt dat vrijdagavond geprint wordt voor het avond filmprogramma en de afterparty van start gaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in