Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe je gedrag verandert met harde data en een emotionele belofte

Door de rationele data van de markt te koppelen aan de emotionele belofte van het merk, creëer je voorkeur in het brein van de doelgroep.
Miniatuurvoorbeeld
Het Axe-efffect
© Axe
Miniatuurvoorbeeld
Het Axe-efffect
© Axe

Er wordt nog altijd veel aandacht besteed aan het belang van data. Er komen steeds meer data beschikbaar en organisaties zijn ook steeds beter in staat de aanwezige data te analyseren.

related partner content for mobile comes here

Toch zijn data niet zaligmakend, zeker niet voor marketeers en merkdenkers. Data missen namelijk emotie. En omdat ons brein een emotionele weegschaal is, zal er altijd een vertaling nodig zijn van rationele data naar een emotionele belofte. Alleen dan is een merk in staat om voorkeur te krijgen in het brein van de doelgroep. En deze voorkeur is noodzakelijk om de doelgroep vervolgens aan te zetten tot het gewenste gedrag; de keuze voor het merk.

Het Virgin van Richard Branson maakt zijn keuzes al vele jaren op basis van een rigoureuze analyse van de aanwezige data over een specifieke markt. Op basis van deze analyse wordt bepaald of Virgin een betere klantervaring kan bieden in de desbetreffende markt. Vervolgens betreedt Virgin deze markt in de unieke Virgin-stijl. Data van de markt worden hierbij altijd vertaald in de emotionele belofte van het merk: more fun!

Waar organisaties als Virgin en bijvoorbeeld Unilever in excelleren is het vertalen van data naar relevante inzichten. Zij kijken verder dan de zichtbare data en koppelen het verkregen inzicht in de daadwerkelijke behoeften van de doelgroep aan een overtuigende, emotionele belofte.

Niet voor niets zijn de campagnes van AXE en Dove al vele jaren zeer succesvol. Zij hebben daadwerkelijk het meeste uit de aanwezige data weten te halen. Zij hebben een voorkeurspositie weten te verkrijgen in het brein van hun doelgroep.

Misschien is dat wel een van de redenen dat Unilever is uitgeroepen tot effectiefste marketingorganisatie ter wereld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Norbert Mirani

Eerlijk gezegd vraag ik me af waarom dit premium content is. De bijdrage blijft abstract. De kop van het stuk roept de verwachting op dat je antwoord krijgt op de vraag "Hoe je gedrag verandert met harde data en een emotionele belofte" maar concrete handvatten blijven achterwege.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in