
Het proefballonnetje van een deskundige om mensen een boete te laten betalen als ze niet thuis zijn wanneer de pakketbezorger langskomt, valt slecht onder het consumentenpanel van Adformatie en MSI-ACI. 69 Procent van de respondenten (n=501) vindt dat het een (heel) slecht voorstel. Liefst 85 procent van de respondenten is gemiddeld best tot erg tevreden over pakketbezorging aan huis.
Hoewel we op sociale media vooral klachten voorbij zien komen over bezorgers die pakketjes over de schutting gooien of überhaupt niet langskomen, is een grote meerderheid van de respondenten dus tevreden over de gemiddelde pakketbezorging. Naast de 85 procent tevreden respondenten is 11 procent neutraal van mening en slechts 4 procent (erg) ontevreden over pakketbezorging aan huis.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandAfdelingsmanager Bestuur en Communicatie
Gemeente HaarlemManager Corporate Communicatie
ROC van Amsterdam - FlevolandEén op de vijf respondenten (20 procent) zegt altijd thuis te zijn als een bezorger een pakket komt langsbrengen. 64 Procent zegt soms buiten de deur te zijn wanneer de track & trace-code aangeeft dat de bezorger eraan komt en 16 procent is vaak buitenshuis. Respondenten hebben drie belangrijke redenen dat ze de pakketbezorger mislopen;
Wat zou een reden kunnen zijn dat u niet thuis bent wanneer de pakketbezorger voor uw deur staat?
Ik werk of ben veel buiten de deur | 45 procent |
Ik weet niet altijd wanneer de pakketbezorger komt en wil niet de hele dag wachten | 49 procent |
De pakketbezorger komt op een ander tijdstip dan ik dacht | 32 procent |
Anders, namelijk: | 1 procent |
In februari opperde een deskundige dat de druk op pakketbezorging kan afnemen als bezorgers een boete bij de klant in rekening brengen als hij niet thuis is bij de afleverpoging. Consumenten gaan dan beter nadenken over waar en wanneer zij een pakket willen ontvangen, stelde de deskundige. 69 Procent van de respondenten vindt het voorstel (heel) slecht en heeft daar opnieuw drie belangrijke redenen voor;
Waarom vindt u dit een (heel) slecht voorstel?
Ik vind dat de pakketdienst zich aan mij moet aanpassen, in plaats van dat ik mij moet aanpassen aan de pakketdienst | 24 procent |
Ik betaal (indirect) al verzendkosten, dus vind een boete niet gepast | 57 procent |
Ik probeer thuis te zijn voor de bezorger, maar de pakketdienst komt niet altijd op het afgesproken moment | 61 procent |
Anders, namelijk: | 8 procent |
Eén op de vier respondenten (24 procent) vindt het voorstel om een boete te betalen als de pakketbezorger voor een dichte deur staat, echter een (heel) goed idee. Ook daar horen drie redenen bij;
Waarom vindt u dit een (heel) goed voorstel?
Mensen kunnen vaker proberen thuis te zijn, waardoor er meer pakketjes direct geleverd worden | 38 procent |
Het kan mensen bewuster maken dat hun online bestelde pakketten gebracht moeten worden | 71 procent |
Het kan mensen motiveren om minder online en meer fysiek te winkelen | 12 procent |
Anders, namelijk: | 2 procent |
Pakketpunt kan aan populariteit winnen
Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat pakketbezorgers een dergelijk boetesysteem willen omarmen. Maar stel dát een pakketbezorger hiermee start. Wat doet de consument dan? Een meerkeuzevraag biedt inzichten. 49 Procent van de respondenten zegt in dat geval vaker een pakketpunt te kiezen in plaats van levering aan huis, en 47 procent probeert bij het online bestellen een pakketbezorgdienst te kiezen die géén boetesysteem hanteert. 21 Procent van de respondenten zegt minder online te gaan winkelen bij een boetesysteem voor bezorging en 12 procent wil de boete indien van toepassing slikken en doorgaan met zijn dag.
Hoe een eerlijk boetesysteem eruit moet zien, is nog volstrekt onduidelijk. Mogelijk heb je ook wel eens gehad dat de bezorger zegt dat je niet thuis was, terwijl je op de bank wachtte tot de bel ging. Of kwam de bezorger uren na het opgegeven tijdvak alsnog langs, toen je niet langer thuis kon blijven. Zou je als klant ook een boete willen rekenen als de pakketbezorger veel te laat of zelfs helemaal niet langskomt? Ja, zegt 65 procent, dat is wel zo eerlijk. 30 Procent vindt dat idee juist overdreven en 4 procent weet het niet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee