Overslaan en naar de inhoud gaan

7 op de 10 Nederlanders tegen boete betalen als pakketbezorger voor een dichte deur staat

Tegenstanders zeggen onder andere dat bezorgdiensten lang niet altijd op het afgesproken moment langskomen.
ANP uit beeldbank
© ANP-archief
ANP uit beeldbank
© ANP-archief

Hoewel we op sociale media vooral klachten voorbij zien komen over bezorgers die pakketjes over de schutting gooien of überhaupt niet langskomen, is een grote meerderheid van de respondenten dus tevreden over de gemiddelde pakketbezorging. Naast de 85 procent tevreden respondenten is 11 procent neutraal van mening en slechts 4 procent (erg) ontevreden over pakketbezorging aan huis.

Eén op de vijf respondenten (20 procent) zegt altijd thuis te zijn als een bezorger een pakket komt langsbrengen. 64 Procent zegt soms buiten de deur te zijn wanneer de track & trace-code aangeeft dat de bezorger eraan komt en 16 procent is vaak buitenshuis. Respondenten hebben drie belangrijke redenen dat ze de pakketbezorger mislopen;

Wat zou een reden kunnen zijn dat u niet thuis bent wanneer de pakketbezorger voor uw deur staat?

Ik werk of ben veel buiten de deur 45 procent
Ik weet niet altijd wanneer de pakketbezorger komt en wil niet de hele dag wachten 49 procent
De pakketbezorger komt op een ander tijdstip dan ik dacht 32 procent
Anders, namelijk: 1 procent

In februari opperde een deskundige dat de druk op pakketbezorging kan afnemen als bezorgers een boete bij de klant in rekening brengen als hij niet thuis is bij de afleverpoging. Consumenten gaan dan beter nadenken over waar en wanneer zij een pakket willen ontvangen, stelde de deskundige. 69 Procent van de respondenten vindt het voorstel (heel) slecht en heeft daar opnieuw drie belangrijke redenen voor;

Waarom vindt u dit een (heel) slecht voorstel?

Ik vind dat de pakketdienst zich aan mij moet aanpassen, in plaats van dat ik mij moet aanpassen aan de pakketdienst 24 procent
Ik betaal (indirect) al verzendkosten, dus vind een boete niet gepast 57 procent
Ik probeer thuis te zijn voor de bezorger, maar de pakketdienst komt niet altijd op het afgesproken moment 61 procent
Anders, namelijk: 8 procent

Eén op de vier respondenten (24 procent) vindt het voorstel om een boete te betalen als de pakketbezorger voor een dichte deur staat, echter een (heel) goed idee. Ook daar horen drie redenen bij;

Waarom vindt u dit een (heel) goed voorstel?

Mensen kunnen vaker proberen thuis te zijn, waardoor er meer pakketjes direct geleverd worden 38 procent
Het kan mensen bewuster maken dat hun online bestelde pakketten gebracht moeten worden 71 procent
Het kan mensen motiveren om minder online en meer fysiek te winkelen 12 procent
Anders, namelijk: 2 procent

Pakketpunt kan aan populariteit winnen

Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat pakketbezorgers een dergelijk boetesysteem willen omarmen. Maar stel dát een pakketbezorger hiermee start. Wat doet de consument dan? Een meerkeuzevraag biedt inzichten. 49 Procent van de respondenten zegt in dat geval vaker een pakketpunt te kiezen in plaats van levering aan huis, en 47 procent probeert bij het online bestellen een pakketbezorgdienst te kiezen die géén boetesysteem hanteert. 21 Procent van de respondenten zegt minder online te gaan winkelen bij een boetesysteem voor bezorging en 12 procent wil de boete indien van toepassing slikken en doorgaan met zijn dag.

Hoe een eerlijk boetesysteem eruit moet zien, is nog volstrekt onduidelijk. Mogelijk heb je ook wel eens gehad dat de bezorger zegt dat je niet thuis was, terwijl je op de bank wachtte tot de bel ging. Of kwam de bezorger uren na het opgegeven tijdvak alsnog langs, toen je niet langer thuis kon blijven. Zou je als klant ook een boete willen rekenen als de pakketbezorger veel te laat of zelfs helemaal niet langskomt? Ja, zegt 65 procent, dat is wel zo eerlijk. 30 Procent vindt dat idee juist overdreven en 4 procent weet het niet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in