Overslaan en naar de inhoud gaan

‘We kunnen als startup alles doen op marketinggebied’

PoopyPets: de Tony Chocolonely van de huisdieren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe ontstond het idee voor de wegwerpkattenbak?
Thomas Vles: ‘Ergens in 2012 was ik de kattenbak aan het verschonen toen ik zag één van mijn katten in de grindzak zat te toiletteren. Ik realiseerde me dat de kat niet de bak, maar het grid met poepen en plassen associeert en ben gaan nadenken over een nieuw concept.

&;Mijn prototypen waren om te huilen, want ik had geen idee hoe ik van mijn concept een product moest maken. Toen betrok ik Rick Passenier erbij, hij heeft industrieel ontwerpen gestudeerd en snapte hoe het eruit moest zien. In augustus 2013 hadden we de financiering voor de lancering rond en in december lanceerden we de kattenbak met de video “Poopy Cat Dolls”, waarin katten als diva’s optreden.’

Van een kattenbak een hip product maken? Ga er maar aan staan.
‘De huisdierenwereld is interessant, zelfs tijdens de crisis groeide die markt. Wat ontbrak, waren coole merken, zowel qua producten maar ook wat betreft marketing. Tv-campagnes van huisdierenproducten geven toch vaak een “witte kat voor wc-verfrissergevoel”.

&;PoopyPets is eigenlijk de Tony Chocolonely van de huisdieren. Onze kernwaarden zijn gemak, duurzaamheid en fun. Daarnaast willen beter zijn dan andere producten. We hebben het geluk dat we als startup alles kunnen doen op marketinggebied. Als wij een naakte vrouw in een kattenbak willen zetten, kan dat. Naarmate je met grotere spelers in de markt werkt, wordt dat moeilijker en worden campagnes snel braaf.’

Het tweede product, de blokkendozen, lanceerden jullie via Kickstarter. Waarom?
‘We gebruikten het als marketingtool. Wij hebben onszelf als underdog gepresenteerd. We werden daardoor ook gezien als underdog, de media wilden over ons schrijven en we kregen veel pr. Dat was een hele goede keuze, ook voor de cashflow, aangezien we geld ontvingen voordat we het product gingen maken.’

Wat deden jullie aan marketing?
‘Wij geloven niet in traditionele zaken als tv-commercials, maar komen graag met vernieuwende campagnes. We maakten samen met bureau TWBA de video van de Poopy Cat Dolls, we hadden ook een ‘Poop-up winkel’ en we waren BBC-voorpaginanieuws met de campagne waarin ik met een bakfiets vol katten naar Londen fietste.

&;Maar de succesvolste video was een video met weinig budget: een dag op het kantoor van Poopy Pets. Die video, met in de hoofdrol heel veel katten, is ruim twee miljoen keer bekeken.’

Wat is jullie verkoopmodel?
‘Twintig procent van huisdiereigenaren koopt wel eens online, en wij dachten dat ons product zo vernieuwend was, dat we de rest van de consumenten wel over de streep konden krijgen qua online shoppen. Maar veel consumenten kopen toch liever eerst in de winkel. Daarom focussen we ons voorlopig op dierenwinkels en tuincentra. ‘

Dit artikel staat in

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in