Overslaan en naar de inhoud gaan

Visie ontbreekt bij presentatie stand van de nieuwsmedia in ons land

Gemiste kans voor organisatoren
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Den Haag werd vanochtend de Stand van de Nederlandse Nieuwsmedia gepresenteerd. Voor wie met hoge verwachtingen naar Perscentrum Nieuwspoort was gekomen, liep dat op een flinke teleurstelling uit.

related partner content for mobile comes here

Ten eerste omdat er geen nieuws werd gemeld en er geen ruimte werd gegeven voor het stellen van vragen. Maar ook omdat er tijdens de presentatie geen positieve energie, kritisch vermogen of toekomstvisie viel te bespeuren.

Dat geeft te denken omdat uitgerekend het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek een van de initiatiefnemers was. De presentatie bleef hangen bij de constatering dat het aantal uitgevers in ons land afneemt, bijna alle journalisten tegenwoordig freelancer zijn en de introductie van een tabloidformaat de dalende verkoop van de papieren krant niet stopt.

Het was een gemiste kans voor de organisatoren om blijk te geven van een visie op de ontwikkeling van het medialandschap, nieuwe initiatieven te waarderen en kansen te benoemen. Wat dat betreft bleef het steken op de magere constatering dat de consumptie van online media toeneemt.

Breder perspectief

Het presenteren van de stand van de media heeft geen nut als het niet in een breder perspectief wordt geplaatst, met oog voor bijvoorbeeld sociaal culturele ontwikkelingen en technische innovaties die enerzijds behoeften van ons als nieuwsconsument veranderen en anderzijds ontwikkeling van nieuwe diensten en producten mogelijk maken.

Bovendien kun je dan inzichtelijk maken dat de gewoonten en behoeften per generatie verschillen. Hoe zit dat bijvoorbeeld bij jonge generaties die de toekomst bepalen?

Toekomstscenario’s

Gelukkig is de presentatie in Nieuwspoort vandaag niet representatief voor het initiatief dat het stimuleringsfonds wel degelijk al eerder op dit vlak nam: met hulp van communicatieprofessionals en sessies met betrokkenen in het veld zijn afgelopen zomer gepresenteerd die een beeld schetsen hoe de ontwikkeling van het journalistieke landschap de komende 10 jaar kan verlopen.

Wie/wat bepaalt?

Want leven we in 2025 in een wereld waarin de economie en maatschappij worden gedomineerd door start-ups en virtuele samenwerkingsverbanden?

Of zal het dan een samenleving zijn waarin een handjevol organisaties de markt domineert en technologische verandering versnelt?

Of zijn in 2025 de grote organisaties verdwenen en hebben de burgers zichzelf steeds meer georganiseerd en de techniek in handen?

Dat zijn de denkrichtingen waarop de onderzoekers uitkomen. Interessant leesvoer voor wie open staat voor de ontwikkeling van onze maatschappij.

Hier een volledig videoverlag van de presentatie:

Foto: Pino kreeg het eerste exemplaar van de Stand van de Nieuwsmedia uitgereikt

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in