Overslaan en naar de inhoud gaan

[Onderzoek] Helft persberichten gaat ongelezen de prullenbak in

Duitse studie naar PR, pers en persberichten
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meer Duitse journalisten zien pr-mensen als hun vijand, en de helft van de persberichten verdwijnt ongezien in de prullenbak.

related partner content for mobile comes here

Ziedaar twee opmerkelijke uitkomsten van een onderzoek van de Universität der Bundeswehr München. Voor de studie werden 857 journalisten uit de verschillende mediasoorten in Duitsland ondervraagd. Daaruit komen verschillende tendensen naar voren.

Zo blijkt dat 21 procent van de Duitse journalisten PR-medewerkers en woordvoerders als tegenstander ziet. Dat is een stijging ten opzichte van twee jaar geleden toen 15 procent PR-profs nog als vijand zag. Toch moet de relatie tussen journalistiek en PR worden omschreven als goed,. Zo ziet de meerderheid van journalisten (55 procent) PR-mensen niet of in het geheel niet als tegenspelers. 

Helft persberichten blijft ongelezen

Persberichten verliezen aan belang volgens 46 procent van de journalisten, niet alleen inhoudelijk maar ook kwantitatief. De ondervraagden krijgen dagelijks 49 persberichten binnen, wat een daling van rond de tien procent is in vergelijking met de enquête van 2013. Er wordt wel strenger geselecteerd of een persberichten wordt meegenomen dan twee jaar geleden. Nu verdwijnt ongeveer de helft ongelezen in de prullenbak, in 2013 was dat iets minder: 40 procent. 

Slechts 14 procent van alle persberichten worden gebruikt. 

Google-journalistiek

Het geliefdste researchmiddel voor journalisten zijn zoekmachines. Hun belang is toegenomen met ongeveer 15 procent ten opzichte van 2013. Er is wel een verschil te zien tussen jonge en oudere journalisten. Hoe ouder de respondenten, hoe minder ze zoekmachines gebruiken. Vooral in de leeftijdsgroep 26 tot 30 jaar, is een sterk toegenomen gebruik te zien, aldus de onderzoekers.

Bijna de helft (47 procent) van de journalisten verwacht dat sociale media een belangrijkere rol gaan spelen. Duitse journalisten zijn nu nog terughoudend met het gebruik van sociale media. 45 procent van hen gebruikt sociale media minder dan een keer per week of nooit. 24 procent gebruikt ze meermalen per dag en 14 procent ten minste een keer per dag. Facebook, YouTube en Twitter zijn de populairste sociale bronnen van informatie. 

Overigens geven bijna alle journalisten aan minder tijd voor hun research te hebben dan 5 jaar geleden.

Het online onderzoek van de Universiteit FAF München met meer dan 850 respondenten is een voortzetting van de studie "" 2013.

Foto: picsfive, 123RF

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in