Overslaan en naar de inhoud gaan

Voorlichtingscampagne voor webwinkeliers

De Consumentenautoriteit heeft de campagne ‘Goede webwinkelier? Check dat hier’ gelanceerd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De richt zich op ondernemers met een webshop die aan consumenten leveren. De ondernemers krijgen via een demo-webshop en checklist uitleg over de regels en hoe deze goed moeten worden toegepast.

related partner content for mobile comes here

Het aantal verkopen via internet en het aantal webshops neemt toe. Maar vooral ook het aantal klachten van consumenten over aankopen via internet. Voor verkoop via internet gelden speciale regels die consumenten beschermen. Veel webwinkeliers zijn slecht op de hoogte van deze regels. Consumenten hebben daar last van, bijvoorbeeld als de webwinkel niet levert terwijl de consument al heeft betaald of als hij onjuiste informatie verstrekt over bijvoorbeeld de bedenktermijn en niet bereikbaar is voor vragen of klachten.

Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: ‘Consumenten kopen graag op internet. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat dit veilig is. Dat is ook in het belang van ondernemers.’

In 2011 meldden zich ongeveer 7300 nieuwe webwinkeliers bij de Kamer van Koophandel. Thuiswinkel.org schatte het aantal webwinkels in 2011 op ruim 37.000. De omzet bedroeg in 2011 9 miljard euro. De omzet in 2012 wordt geschat op 9,8 miljard euro en is daarmee ruim 10% van de detailhandelsomzet.

Veel webwinkels worden opgestart vanuit huis en zijn kleinschalig. Binnen vijf jaar na de oprichting is meer dan de helft weer verdwenen. Veelal bij gebrek aan kennis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in