
Zo’n tien jaar geleden dronk een Amerikaan gemiddeld een halve literfrisdrank per dag. Als dat wordt afgezet tegen koffiedrinken: een kopje koffie tegenover twee bekers frisdrank. In geld, zo schrijft The Atlantic, een dollar tegenover vier dollar.
Tien jaar later zien we andere cijfers: consumptie van frisdrank is 40 procent gedaald qua omzet, koffie laat een groei zien van 50 procent.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
Scheepens
Volgens IBiSworld zijn hier vier redenen voor.
1. Gezondheid. Frisdrank met suiker heeft te lijden onder de behoefte aan gezondere producten. Consumenten stappen over naar goedkopere merken en vragen vaker naar suikervrije frisdrank, kleinere flessen en alternatieve dranken, zoals het sterk in aandeel groeiende energiedranken.
2. Amerikanen drinken 681 liter vocht per jaar. Het is niet zo dat zij meer gaan drinken, dus als andere dranken vaker gedronken worden, gaat dat ten koste van de gesuikerde frisdranken.
3. Na de sterke groei van koffieconsumptie de afgelopen twintig jaar (door onder andere Starbucks) is er geen sterke groei meer, maar jongeren zullen nog altijd koffie gaan drinken en als het economisch beter zal gaan, zal de (duurdere) koffie populair blijven. Onderzoeken als ‘suiker in frisdranken is slecht voor je en ‘geen kwalijke effecten bij het drinken van koffie’, zorgen ervoor dat jongeren vaker koffie drinken.
4. Het gaat niet alleen om steeds duurdere koffiedrankjes, maar de koffieprijs stijgt zelf ook, wat goed is voor de omzet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee