We slaan door in onze zakelijke ik-cultuur


Van de vijf mensen doen er drie actief aan personal branding. Of eigenlijk moet ik zeggen: heel veel. Ik kan het niet met onderzoek staven, deze cijfers baseer ik nergens anders op dan een gevoel. LinkedIn-groepen, communities in Google+ en statusupdates op Twitter worden overspoeld met zelfgeschreven blogjes die aandacht verdienen volgens de schrijvers.
En ja, ik moet toegeven dat ik me zelf ook schuldig maak aan deze zendingsdrang, mea culpa. Als ik schrijf, dan wil ik gelezen worden. En het liefst wil ik dan ook nog eens horen wat andere mensen er van vinden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar wat ik hierboven beschrijf, stoort me ook. Een echt inhoudelijke discussie is in al dit egogeweld steeds moeilijker te vinden. Waar moet ik tegenwoordig zijn als ik een online gesprek aan wil gaan over pr?
Vijf tips
We werken allemaal een standaardlijstje af om onze eigen autoriteitspositie te claimen.
1. Bloggen zul je.
2. Desnoods in een vast format.
3. Geef gewoon een opsomming met vijf tips.
4. Dat is ook nog eens voordelig wat betreft SEO. En het belangrijkste punt…
5. Vergeet je content niet te verspreiden.
Nog voor het verspreiden moet er rekening gehouden worden met SEO-randvoorwaarden. Want, we zetten een contentstrategie in om de vragen van de doelgroep te beantwoorden. Maar wat als de doelgroep de content niet kan vinden in de zoekmachines of op sociale netwerken? En SEO leert ons dat we moeten schrijven op populaire, of op z’n minst relevante zoekwoorden. Een goede contentstrategie kan niet zonder een analyse op welke termen er gezocht wordt door de doelgroep…
Autoriteitspositie
Dat alles bij elkaar levert een bak aan linkjes op naar veel blogs die niet altijd een discussie oproepen of iets nieuws onder woorden brengen. Misschien draagt het bij aan een autoriteitspositie, of is het nuttig voor een bepaalde doelgroep, maar toeval wil dat ik niet altijd vijf tips wil lezen om tot een goed persbericht te komen. Ik wil graag weten waar mijn vakgenoten zich over verwonderen. Het liefst iets wat ik zelf nog niet heb ondervonden.
Wat als we nou eens met z’n allen de content niet puur en alleen op zoekwoorden schrijven. Levert dat niet al andere blogs op? En de massaverspreiding, kunnen we die misschien een tandje terug schakelen? Dat levert misschien wel weer een plek op waar meer wordt geluisterd en gesproken, dan gezonden.
Contentmarketingtrend
Dit zijn geen vreemde vragen om eens te beantwoorden. Helemaal met contentmarketing als een van de trends voor 2013. Er komt immers steeds meer content bij. De vraag moet niet alleen zijn hoe we dit gaan verspreiden, maar ook waarom. Wat gaat al deze content bewerkstelligen bij de doelgroep? Lezen is een ding, maar dan?
Jannemiek Starkenburg, Pride PR
@Jeannemique">@Jeannemique
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid