Vleeswijzer


Vorige week is de Vleeswijzer gelanceerd in het Tros consumentenprogramma Radar. Ruim 2,2 miljoen mensen hebben deze uitzending op 26 oktober gezien. De dagen na de introductie is er veel geschreven en gesproken over de Vleeswijzer en ook over de lancering in Radar.
Zo is de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS) boos op het Tros-programma en trekken sommige weblogs de integriteit van Radar in twijfel. Op de site Meat & Meal wordt de wijzer flut genoemd en de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) verwerpt de Vleeswijzer zelfs.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSKritiek hoeft niet per definitie negatieve publiciteit te zijn. Mensen praten met elkaar, blogs publiceren erover en iedereen heeft vooral een mening. Of die nou voor of tegen is. En dat komt de makers van de Vleeswijzer goed uit. Natuurlijk moet het doel van de Vleeswijzer niet vergeten worden.
De VleesWijzer toont de dierenwelzijns- en milieuscores van veertien soorten vlees, zowel gangbaar als biologisch, en vier vleesvervangers. Die scores zijn gebaseerd op twee wetenschappelijke studies die speciaal voor de VleesWijzer zijn uitgevoerd. Als je de wijzer goed bekijkt is het eigenlijk de bedoeling dat we allemaal minder vlees gaan eten. En daar wringt de schoen voor de vleesindustrie. Het Voorlichtingsbureau Vlees is vooralsnog stil, het Voedingscentrum komt ineens wel met ideeën voor minder vlees.
Op de site van de Vleeswijzer is ook nog eens de Supermarktmonitior verstopt. Hier kun je zien welke supermarkten goed bezig zijn op het gebied van biologisch vlees en vleesvervangers.
Door de grote introductie van de campagnes is het eerste doel al bereikt: aandacht. Dit is gerealiseerd door het hoge bereik van het programma Radar en juist ook door de discussie die na de introductie is opgelaaid. Dit moet natuurlijk omgezet worden in bewustwording van de consument en het maken van de juiste keuze in de supermarkt. Of slagerij.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid