Arbeidsmarkt marcom hardst getroffen
Het werving- en selectiebureau op het gebied van marketing en communicatie analyseert per kwartaal de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in deze vakgebieden. Uit de laatste analyse blijkt dat de marketing- en communicatiebranche door de crisis harder wordt getroffen op de arbeidsmarkt dan andere gebieden. Ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2008 is het aantal vacatures in de desbetreffende gebieden met 25 pct gedaald, terwijl de daling van het totaal aantal geregistreerde vacatures 20 pct is in deze periode.
De afname van het aantal vacatures in de arbeidsmarkt voor marketing en communicatie is met 29 pct het grootst bij vacatures die worden aangeboden via arbeidsintermediairs. In de totale markt is het verlies 23 pct. Bij bedrijven en instellingen, die zelf naar personeel zoeken, is de daling 20 pct tegen een afname van 11 pct in totaal. Het totaal aantal HBO/WO vacatures in deze branche is ook nog steeds dalende. Deze vermindering is voornamelijk een gevolg van een afname van vacatures bij organisaties die zelf werven. Daarentegen lijken vacatures bij arbeidsintermediairs weer toe te nemen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBij de dalingen is een duidelijk verschil in functie te zien. Zo daalt het aantal vacatures voor productmanagers en communicatiedeskundigen fors, terwijl de vraag naar communicatiemanagers redelijk stabiel blijft. Ook stijgt de vraag naar pr-medewerkers, online-marketeers en e-commerce managers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid